العربیه: وزارت بهداشت لبنان بنا بر آمارهای اولیه خسارت‌های انسانی حمله هوایی اسرائیل به «الضاحیه» جنوبی بیروت را 8 کشته و 59 زخمی اعلام کرد

ارتش اسرائیل جمعه سی‌ام شهریور اعلام کرد که در حمله هوایی آن به «الضاحیه»، حومه جنوبی بیروت 10 فرمانده ارشد نیروهای الرضوان حزب‌الله به همراه «ابراهیم عقیل»، فرمانده عملیات این گروه شبه‌نظامی کشته شدند.

وب‌سایت «آکسیوس» به نقل از یک مقام اسرائیلی گزارش داد که ستاد فرماندهی کل نیروهای الرضوان حزب‌الله که شمار اعضای آن به 20 فرمانده می‌رسد، در حمله هوایی به حومه جنوبی بیروت نابود شد.

به گفته منابع «العربیه» چند جنگنده «اف-35» اسرائیلی این حمله را از مسافتی دور به حومه جنوبی بیروت انجام داده‌اند که در پی شنیده شدن صدای دست‌کم 4 انفجار دو ساختمان در حومه جنوبی بیروت که پایگاه اصلی حزب‌الله است، به‌طور کلی ویران شدند.

12 کشته و 59 زخمی

وزارت بهداشت لبنان جمعه بنا بر آمارهای اولیه، خسارت‌های انسانی حمله هوایی اسرائیل به «الضاحیه» جنوبی بیروت را 12 کشته و 59 زخمی اعلام کرد.

یک منبع نزدیک به گروه حزب‌الله به خبرگزاری فرانسه گفت که حمله اسرائیل «دقیق» بوده و به کشته شدن ابراهیم عقیل و شماری از فرماندهان همراه وی منجر شده است.

کشته شدن جانشین فؤاد شکر

عقیل، که از سوی واشینگتن به عنوان «تروریستی جهانی» شناخته شده و تحت تعقیب بود، «دومین فرمانده نظامی در حزب‌الله پس از فؤاد شکر» محسوب می‌شود. فؤاد شکر نیز در حمله هوایی اسرائیل در حومه جنوبی بیروت در 30 ژوئیه گذشته کشته شد.

به گفته منابع «العربیه» ابراهیم عقیل به جانشینی «فؤاد شکر» فرمانده کشته شده حزب‌الله به عنوان فرمانده عملیات این گروه منصوب شده بود.

ابراهیم عقیل که اولین جانشین عماد مغنیه بوده سال‌ها عملیات حزب‌الله در سوریه را فرماندهی می‌کرد.

«شبکه 13» اسرائیل نیز گزارش داد که فرد هدف گرفته شده در بمباران حومه جنوبی بیروت در جایگاه سوم ساختار تشکیلاتی حزب‌الله بود که به تازگی به جایگاه دوم این گروه شبه‌نظامی ارتقاء یافته بود.

عدم اطلاع قبلی واشینگتن

کاخ سفید در خصوص حملات هوایی اسرائیل به «ضاحیه»، حومه جنوبی بیروت اعلام کرد که اطلاع قبلی به واشینگتن داده نشده است.
مقامات کاخ سفید تاکید کردند که کماکان به راه‌حل دیپلماتیک به عنوان بهترین راهکار برای خاورمیانه باورمند هستند.

واکنش سفارت ایران

سفارت ایران در لبنان در واکنش به حمله هوایی اسرائیل به «الضاحیه»، حومه جنوبی بیروت تاکید کرد که «اقدامات جنون‌آمیز اسرائیل همه خطوط قرمز را پشت سر گذاشته است».

از سویی و به‌دنبال گزارش‌هایی مبنی بر کشته شدن «محمدرضا فلاح‌زاده»، جانشین فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران در حمله هوایی اسرائیل به ضاحیه جنوبی بیروت، خبرگزاری «تسنیم» وابسته به نهادهای نظامی و امنیتی ایران در خبری فوری کشته شدن فلاح‌زاده را تکذیب کرد.

حزب‌الله تاکنون هویت و شمار فرماندهان کشته شده در حمله هوایی اسرائیل به الضاحیه جنوبی را اعلام نکرده است.

به‌دنبال این حمله پخش زنده خبرگزاری «رویترز»، برخاستن دود غلیظی در آسمان بیروت و اعزام آمبولانس‌ها به مکان هدف گرفته شده را گزارش دادند.

اسرائیل ضمن اعلام انجام یک حمله «هدفمند» در حومه جنوبی بیروت کشته شدن ابراهیم عقیل و 10 تن از دیگر فرماندهان ارشد حزب‌الله در این حمله را تایید کرد.

این خبر در حالی منتشر شد که ارتش اسرائیل پیش از آن تایید کرده بود که در حملات موشکی حزب‌الله در مرز با لبنان، دو سرباز اسرائیلی کشته و 9 سرباز دیگر زخمی شدند.