کوردانه: مالک بیگی، فعال رسانەای کورد: برآوردهای واقعی کە از فضای عمومی جامعە صورت می‌پذیرد حکایت از آن دارد کە علیرغم تایید صلاحیت‌های اخیر و نیز بازتر نگاە داشتن فضای مجازی و فضای کاری کنشگران قومیتی، باز هم مسئولین نتوانستەاند آنگونە کە باید و شاید هیزم لازم برای تهیە آتش گرم کردن تنور انتخابات را جمع و جور کنند و پیش‌بینی می‌شود کە این دورە کمابیش شاهد قهر مردم با صندوق‌های رای باشیم.
تبلیغات گستردەی صدا و سیما و آوردن همەی چهرەهای حذف و حصرشدەی درون نظام بە صحنە، گویای تلاش برای افزایش حضور مردم در صحنەی انتخابات می‌باشد.
یکی از اقدامات پیش‌بینی شدە در انتخابات (آمارسازی)های معمول است کە تقریبا در اغلب زمینەها بە عنوان یک فرار رو بە جلو از سوی مدیران دولتی انجام می‌شود.
در اقدامی تازە آمارهایی از میزان مشارکت مردمی در انتخابات مجلس و در استانهای مختلف کشور منتشر شدە کە میانگین حضور مردم را بیش از چهل و دو درصد و در دامنەای مابین ۲۸ تا ۷۰ درصد نشان دادە است.
از مقولەی آمارسازی کە بگذریم آنچە کە در این آمار کذایی مشهود است القای حداکثری یودن میزان مشارکت مردم در استانهای محروم کشور را دارد. چنانچە این آمار واقعیت داشتە باشد مهمترین دلیل آن می‌تواند پولپاشی و خرید رای توسط نامزدان انتخاباتی باشد کە بە دلیل ریختن قبح این موضوع، مشارکت پایین و موثر بودن تعداد آرای خریداری شدە و عدم برخورد با متخلقین از یک سو و از سویی دیگر گسترش فقر عمومی در جامعە کە برخی از شهروندان را محتاج بە دریافت چنین پولهایی نمودە، روز بە روز شاهد گسترش آن می‌باشیم.
پرواضح است کە ادامە این روند باعث تبدیل شدن آن بە یک عرف در انتخابات ایران گردیدە و آیندە دموکراسی را در ایران بیش از پیش بە مخاطرە خواهد انداخت و نهاد انتخابات را بیش از پیش تخریب خواهد کرد.
از دیگر مضرات این روند چهار دهەای تخریب بیش از پیش جایگاههایی می‌باشد کە تشکیل آنها منتسب بە رای مردم است جایگاههایی همانند مجلس، شوراهای شهر و روستا و حتی ریاست‌جمهوری و هر نوع مجلس و پایگاە انتصابی حتی تشکل‌های صنفی و … کە هیات مدیرەی آنها انتخابی می‌باشند و اصلاح این ضدفرهنگ شکل گرفتە کە برابر است با معادل فرض کردن نهاد (انتخابات) با محملی برای (زد و بند) و یا (داد و ستد)، شاید تا قرنها بە درازا بیانجامد و حتی در آیندە نیز همین رویە بە یکی از موانع جدی توسعە ملی و محلی در ایران تبدیل گردد.