نرگس محمدی، فعال حقوق بشری و برنده جایزه نوبل صلح، روز شنبه، دوم تیرماه، در بیانیه‌ای از زندان اوین اعلام کرد که در انتخابات ریاست جمهوری هشتم تیر شرکت نخواهد کرد.

او با تأکید بر این که تنها هدف حکومت جمهوری اسلامی از برگزار کردن انتخاباتی دیگر در کشور «تحکیم قدرت و استبداد» خود است نوشت: «در انتخابات غیر قانونی حکومت سرگوبگر و نامشروع شرکت نخواهم کرد.»

به گفته این فعال سرشناس حقوق بشر، تنها هدف از برگزاری انتخابات توسط حکومتی «که به سرکوب، وحشت و خشونت به عنوان یگانه نگهدار قدرت باور دارد، نه پاسداشت دموکراسی و حقوق مردم، بلکه تحکیم قدرت و استبداد است».

ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور پیشین ایران و هیئت همراهش، روز ۳۰ اردیبهشت سال جاری در سقوط یک بالگرد کشته شدند و به همین دلیل انتخابات ریاست‌ جمهوری در ایران قرار است زودتر از موعد مقرر در روز هشتم تیرماه، پایان هفته جاری، برگزار شود.

این در حالی است که در سال‌های اخیر رد صلاحیت‌ گسترده و تلاش حکومت برای یکدست‌سازی ساختار قدرت در کشور و سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات مردمی، میزان مشارکت عمومی در انتخابات را به پایین‌ترین میزان خود رسانده است.

کاهش مشارکت به اندازه‌ای رسیده است که حتی نیروهای جریان اصلاح‌طلبی که به طور معمول در انتخابات در هر شرایطی شرکت می‌کردند، نسبت به مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری رغبتی نشان ندادند.

پیش از نرگس محمدی، فعالان سیاسی دیگری چون حسین رزاق و مهدی محمودیان هم اعلام کرده بودند که در هفته جاری به پای صندوق رأی نخواهند رفت. مژگان ایلانلو، فیلمساز و فعال حقوق زنان و زندانی سابق، نیز به رادیوفردا گفته است که در این انتخابات «نماینده‌ای ندارد».

به گفته مهدی محمودیان، «امکان تغییر از طریق صندوق‌های رای از مردم گرفته شده» و در کشور «چیزی عوض نشده است» که مردم به پای صندوق بروند.

شش روز مانده به برگزاری انتخابات تازه، نرگس محمدی نیز در بیانیه کوتاه خود خطاب به سران حکومت نوشته است: «چطور میتوانید در حالی که با یک دست تیغ و دار و اسلحه و زندان را علیه مردم گرفته‌اید، با دستی دیگر صندوق رأی را پیش روی همان مردم بگذارید و با زبانی فریبکار و دروغ‌پرداز آنها را به پای صندوق رأی فراخوانید؟»

خانم محمدی در ادامه تأکید کرده است: «چنین انتخابات‌هایی برای جمهوری اسلامی مشروعیت نخواهد آورد.»

بیانیه تازه این برنده ایرانی جایزه نوبل صلح در حالی منتشر شده است که او به‌تازگی به یک سال حبس اضافه محکوم شد. به گفته وکیل او، نامه خانم محمدی در مورد تحریم انتخابات مجلس یکی از مصادیق جرم برای حکم حبس تازه عنوان شده بود.

تدارکات برای برگزاری انتخاباتی دیگر در ایران با هشدار به نامزدها و تهدید رسانه‌ها همراه بوده و به نظر نمی‌رسد که حتی برگزاری مناظره میان شش نامزد تأیید صلاحیت شده هم که سومینِ آنها جمعه شب گذشته پخش شد توانسته باشد نظر جمع وسیعی از مردم را به آن جلب کند.

مصطفی پورمحمدی، محمدباقر قالیباف، مسعود پزشکیان، سعید جلیلی، امیرحسین قاضی‌زاده ‌هاشمی وعلیرضا زاکانی شش نامزد انتخابات این دوره هستند که در سومین مناظره خود به پرسش‌هایی با محوریت فرهنگی پاسخ دادند.

اعتراض انجمن جهانی قلم به حکم جدید نرگس محمدی

همزمان انجمن جهانی قلم نیز به حکم جدید یک سال حبس علیه این فعال حقوق بشر زندانی اعتراض کرد و آن را نشان‌دهندهٔ «شکنندگی» جمهوری اسلامی دانست.

رومانا کاچیولی، مدیر اجرایی این انجمن، روز شنبه، دوم تیرماه، با بیان اینکه خواستار پایان حبس برندهٔ جایزهٔ نوبل صلح است، در این رابطه گفت: «آزار و شکنجهٔ بی‌امان مقامات ایرانی علیه خانم محمدی در سه سال گذشته، عمق بحران آزادی بیان در کشور و سلاح ظالمانهٔ سیستم قضایی برای ساکت کردن و مجازات منتقدان را آشکار می‌کند.»

خانم کاچیولی با ابراز نگران شدید در مورد «وخامت وضعیت سلامتی» این زندانی سیاسی گفت: «با وجود تلاش‌های بی‌وقفهٔ مقامات ایرانی برای ساکت کردن او، نرگس محمدی همچنان به دفاع از حقوق بشر ادامه می‌دهد.»

نرگس محمدی، مدافع حقوق بشر، روزنامه‌نگار، نویسنده، معاون و سخنگوی کانون مدافعان حقوق بشر در ایران پس از شیرین عبادی دومین ایرانی است که جایزه نوبل صلح را از آن خود کرده است. او در طول زندگی‌اش، ۱۳ بار بازداشت، ۹ بار محکوم شده و مجموعاً بیش از ۳۶ سال حبس دریافت کرده است.

خانم محمدی تاکنون بیش از ده سال در زندان و ۱۳۵ روز در انفرادی بوده است. دوره بازداشت کنونی او از آبان ۱۴۰۰ آغاز شده است، پس از صدور حکم در اردیبهشت ۱۴۰۰ به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام».

رادیو فردا