غلامحسین رضوانی، نماینده تهران در مجلس، می‌گوید اسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات درباره پرونده فساد اکبر طبری «توجیهات غیرقابل قبول» داشته و در حوزه مبارزه با فساد «ترک فعل» کرده است.

اکبر طبری، معاون اجرایی سابق دفتر صادق لاریجانی در دوران ریاست قوه قضاییه، شهریورماه سال گذشته در یک پرونده بزرگ فساد اقتصادی، با حکم دادگاه به اتهام «سردستگی» شبکه رشوه‌گیری و «اخذ رشوه‌های متعدد»، «پولشویی» و برخی دیگر از اتهامات به ۳۱ سال زندان محکوم شد.

آقای خطیب در دوره‌ای از وقوع تخلفات اکبر طبری، رئيس حفاظت اطلاعات قوه قضاییه بوده است. در این پرونده گزارش‌هایی درباره نقش صادق لاریجانی، رئيس سابق قوه قضاییه، مطرح بود ولی رهبر جمهوری اسلامی ضمن رد این اتهامات گفت که صادق لاریجانی کسی بوده که مبارزه با فساد را شروع کرده است.

علاوه بر نماینده تهران، حسین جلالی، نماینده کرمان که سوابقی چون ریاست دفتری محمدتقی مصباح یزدی دارد نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی اطلاعات گفته است که اسماعیل خطیب زمانی که مدیرکل اطلاعات استان قم بوده، علیه «طلاب انقلابی» فعالیت داشته است.

او همچنین در توضیحاتی کلی گفت که اخیرا کاردار سفارت انگلیس در قم با «مرجع تقلید» ساکن این شهر دیدار کرده و از آقای خطیب برای پیگشیری نکردن از چنین وقایعی که به گفته او به ترویج «شیعه انگلیسی» منجر شده، انتقاد کرد.

حامیان رهبر جمهوری اسلامی معمولا برای توصیف جریان صادق شیرازی، مرجع تقلید شیعه، از عبارت «شیعه انگلیسی» استفاده می‌کنند.

نمایندگان حامی آقای خطیب با این عنوان که او توسط رهبر جمهوری اسلامی تایید شده و در دوره‌ای ریاست حراست دفتر علی خامنه‌ای در قم را بر عهده داشته است، او را واجد شرایط برای وزارت اطلاعات می‌دانند.