سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با تاکید بر اینکه مذاکرات ایران و عربستان «بدون انقطاع» ادامه دارد، گفته است عربستان باید «اقدام به توقف جنگ» در یمن کند.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، سعید خطیب‌زاده صبح روز دوشنبه، ۱۹ مهر در نشست خبری خود گفت چهار دور مذاکره بین هیئت‌های ایران و عربستان در بغداد انجام شده و طرفین یک دور هم در نیویورک مذاکره کرده‌اند.

او به سطح تیم‌های مذاکره‌کننده اشاره نکرد و گفت «قرار شده این گفت‌وگوها در فضای عمومی پیگیری نشود» و تمركز مذاكرات دو کشور بر مسائل منطقه‌ای است.

جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، نیز روز دوشنبه به وب‌سایت عصر ایران گفته است دو کشور به «سمت بازگشایی روابط دیپلماتیک و سفارتخانه‌ها» می‌روند.

مناسبات رسمی تهران و ریاض در سال ۲۰۱۶ در پی حمله به سفارت عربستان سعودی در تهران که در واکنش به اعدام شیخ نمر باقر النمر، روحانی شیعه توسط حکومت عربستان سعودی روی داد، قطع شد.

دو کشور علاوه بر حمایت از گروه‌های رقیب در جنگ یمن در عرصه‌های دیگری نظیر سیاست داخلی لبنان و جنگ داخلی سوریه نیز در برابر یکدیگر قرار دارند.

طرفين در طول شش ماه گذشته با تلاش‌های دولت عراق، گفت‌وگوهای کارشناسی را شروع کرده‌اند که با استقبال دولت آمریکا مواجه شده است.