یک مقام ارشد اروپایی روز جمعه در گفت‌وگو با گروهی از خبرنگاران در بروکسل خبر داد که تیم مذاکره‌کننده جدید ایران دو هفته دیگر در بروکسل با هماهنگ‌کننده مذاکرات برجام دیدار خواهد داشت.

این مقام اروپایی که نخواست نامش فاش شود گفت که هدف از سفر به بروکسل،‌ مقر اتحادیه اروپا، «بررسی متون اتحادیه اروپا از مذاکرات در پایان دور ششم» در وین خواهد بود.

به گفته این مقام، هدف از این کار «روشن ساختن پرسش‌هایی خواهد بود که تیم مذاکره‌کننده [ایران] دارد».

تاکنون شش دور از مذاکرات احیای برجام در وین با مشارکت غیرمستقیم آمریکا برگزار شده است. این مذاکرات با هدف بازگشت تهران به تعهدات هسته‌ای خود و لغو تحریم‌های آمریکا انجام می‌شد، اما به دنبال انتخابات ۱۴۰۰ ریاست‌ جمهوری در ایران از اواخر خردادماه متوقف شد و همچنان زمان از سرگیری آن مشخص نیست.

وزارت امور خارجه ایران روز پنج‌شنبه، ۲۲ مهر، از توافق مقامات تهران و اتحادیه اروپا برای انجام گفت‌وگوهای بیشتر در بروکسل، مقر اتحادیه اروپا، با هدف از سرگیری مذاکرات درباره احیای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ خبر داده بود.

انریکه مورا، معاون سرویس اقدام اتحادیه اروپا، روز پنج‌شنبه وارد تهران شد و با علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه، در محل وزارت خارجه در تهران دیدار کرد.

به نوشته وب‌سایت وزارت امور خارجه ایران، در این دیدار بر ارتقای روابط بین جمهوری اسلامی و اتحادیه اروپا تاکید و قرار شد «در گفت‌وگوهای آتی در بروکسل، سرفصل‌ها و زمینه‌های عملی گسترش روابط مورد بحث و تبادل نظر قرار گیرد».

رسانه‌های داخل ایران در گزارش خود از دیدار انریکه مورا با علی باقری نوشته بودند که لغو تحریم‌ها علیه ایران، تحولات افغانستان و نیز روابط ایران و اتحادیه اروپا سه موضوع این دیدار بوده‌اند.

همزمان خبرگزاری بلومبرگ از قول منابع آگاه نوشت که این دیدار برای ایجاد مقدمات بازگشت ایران به مذاکرات برجام انجام شده است.

آقای مورا پیش از آن‌‌که وارد تهران شود در صفحه توئیتر خود با اشاره به دیدار روز پنج‌شنبه با مقام‌های حکومت ایران نوشته بود که بر «ضرورت از سرگیری» مذاکرات وین تاکید خواهد کرد.

روز پنج‌شنبه همزمان با انتشار بیانیه وزارت خارجه ایران، سخنگوی جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، نیز گفت که او منتظر پاسخ واشینگتن و تهران است تا از طرفین مذاکرات برجام برای برگزاری یک نشست دعوت به عمل آورد.

دولت ابراهیم رئیسی می‌گوید که به مذاکرات باز می‌گردد، اما تنها بعد از مرور و بازبینی آن‌چه در مذاکرات قبلی گذشته است.

در مقابل اخبار و گزارش‌ها حکایت از آن دارد که صبر و شکیبایی طرف‌های مقابل ایران در حال پایان است.

جو بایدن، رئیس‌ جمهوری ایالات متحده، از تمایل دولت خود برای احیای توافق هسته‌ای با ایران سخن گفته است. واشینگتن اما در عین حال در مورد طولانی شدن مذاکرات و از دست رفتن زمان هشدار داده و تاکید کرده است که این امر احیای برجام را دشوارتر می‌سازد.

روز چهارشنبه هم آنتونی بلینکن، وزیر خارجه در دولت جو بایدن، در دیدار با همتای اسرائیلی خود هشدار داده بود که اگر دیپلماسی نتیجه‌بخش نباشد، آمریکا آماده بررسی سایر گزینه‌ها است.