عزت‌الله ضرغامی، وزیر «میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی» در دولت ابراهیم رئیسی، در جریان سفر استانی به فارس گفت که مردم پاسارگاد به‌ دلیل وجود «مقبره کوروش نمی‌توانند کشاورزی کنند و چاه بزنند».

او در جلسه شورای اداری استان فارس که روز پنج‌شنبه، ۲۲ مهر، در سالن استانداری فارس برگزار شد، افزود که به منظور برطرف کردن این مشکل، باید «قوانین حریم‌ها مقداری انقباض پیدا کند».

آقای ضرغامی که رئیس پیشین صداوسیما هم بوده توسط ابراهیم رئیسی به عنوان وزیر میراث فرهنگی انتخاب و معرفی شد، اما به نظر می‌رسد بیشتر دغدغه وضعیت کشاورزان را دارد تا حفاظت از میراث فرهنگی کشور.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، عزت‌الله ضرغامی در بخش دیگری از سخنانش گفت که استان فارس در امر گردشگری و میراث فرهنگی «بسیار دچار عقب‌ماندگی» است.

او با «بی‌فایده» خواندن بودجه اختصاص‌یافته به مرمت و بازسازی بخش گردشگری این استان، تصریح کرد که «این مبلغ توزیع شده است و دردی را دوا نخواهد کرد».

آذر ماه سال گذشته نیز گزارش‌هایی منتشر شد مبنی‌ بر نفوذ سیل به حریم «درجه یک» کاخ اردشیر بابکان، بنیان‌گذار شاهنشاهی ساسانی، در فیروزآباد شیراز که تخریب بخشی از این مجموعه تاریخی را به دنبال داشت.

بر اساس گزارش‌های پیشین سازمان میراث فرهنگی ایران، بارش باران و جاری شدن سیلاب در اوایل سال ۱۳۹۸ به بیش از ۷۳۰ اثر تاریخی و باستانی در ۲۵ استان آسیب زده‌ است.