ترکیه برای انجام عملیات نظامی جدید در مرزهای خود با سوریه آماده می‌شود. قرار است اردوغان در نشست گروه ۲۰ با رهبران آمریکا و روسیه دیدار کند. مقامات ترکیه گفتند اگر دیپلماسی نتیجه ندهد عملیات آغاز می‌شود.

خبرگزاری رویترز از آماده‌سازی ارتش و سازمان اطلاعات ترکیه برای انجام عملیات نظامی جدید در داخل خاک سوریه خبر داده است. این خبرگزاری نوشته است زمان و چگونگی این عملیات هنوز مشخص نشده است.

اما کانال‌های خبری ترکیه چندین روز است که از اعزام نیروهای این کشور و همچنین گردان‌های زرهی ارتش ترکیه به مرز سوریه گزارش می‌دهند.

رویترز به نقل از دو مقام ترک نوشته است عملیات نطامی ترکیه به نتیجه مذاکرات با آمریکا و روسیه بستگی دارد. قرار است رجب طیب اردغان در نشست آتی کشورهای گروه ۲۰ با جو بایدن و ولادیمیر پوتین همتای آمریکایی و روس خود در رم دیدار کند.

رویترز در ادامه گزارش خود به نقل از این دو مقام ترکیه نوشته است اگر مذاکرات اردوغان با سران آمریکا و روسیه نتیجه ندهد ترکیه اقدام نظامی خود در شمال سوریه را آغاز خواهد کرد.

به گفته این مقامات ترکیه به هماهنگی با برخی از کشورها از جمله آمریکا و روسیه قبل از شروع عملیات نیاز دارد. 

چرا ترکیه می‌خواهد عملیات انجام دهد؟

اخیرا در پی وقوع یک انفجار  در مسیر کاروان ارتش ترکیه در بزرگراه “اوتستراد” در استان ادلب واقع در شمال سوریه دو سرباز این کشور کشته و پنج تن دیگر زخمی شدند.

به گفته مقامات ترکیه حملات نیروهای کرد تحت حمایت آمریکا علیه این کشور و همچنین به مناطقی از سوریه که ارتش ترکیه مستقر شدند افزایش یافته است.

ترکیه می‌گوید نیروهای کرد طبق مذاکراتی که قبلا با روسیه و آمریکا انجام گرفته باید از نقاط مرزی ترکیه عقب‌نشینی می‌کردند اما این کار انجام نگرفته است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه تهدید کرده است “مبارزه ترکیه در سوریه در روند بعدی بسیار متفاوت‌تر خواهد بود”.

رئیس جمهور ترکیه در گفت‌وگو با خبرنگاران به صراحت گفت ترکیه قصد دارد با گروه‌هایی که به راحتی در خاک سوریه فعالیت می‌کنند و “در صدر حامیان آنها نیروهای ائتلاف و آمریکا قرار دارند” مبارزه کند.

  • از شهر زیبای رقه در سال ۲۰۱۹ چیزی جز ویرانه‌ای عظیم باقی نمانده است. مادری کودکش را با کالسکه در میان ویرانه‌ها به گردش برده است. عبود همام می‌گوید: «از سال ۲۰۱۷ عکس گرفتن از شهرم را شروع کردم. من از تمام گوشه و کنار این شهر خاطره دارم و حالا خاطرات زیر آوار رفته است. این عکس‌ها یک روز اسناد تاریخی می‌شوند.»