جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، می‌گوید برگزاری جلسه روز ۲۹ مهرماه بین هیئت ایرانی و اتحادیه اروپا برای مذاکره درباره مسائل مرتبط با برجام «هنوز تایید نشده است».

نبیله ماسرالی، سخنگوی جوزپ بورل، روز دوشنبه ۲۶ مهر در پاسخ به پرسش خبرنگار رادیو فردا در این مورد گفت که «احتمال دیدار دو جانبه در بروکسل با ایران در سفر اخیر انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به تهران مورد بحث قرار گرفته است.»

او افزود که «در این مرحله، نمی‌توانیم تأیید کنیم که آیا چنین جلسه‌ای برگزار می‌شود و زمان آن چیست. هدف، از سرگیری مذاکرات در وین در اسرع وقت باقی مانده است.»

جوزپ بورل روز دوشنبه بدون اشاره به زمان دقیق برگزاری جلسه مذاکره با ایران، از روند موجود ابراز خوش‌بینی کرده و گفته است که در روزهای آینده گفت‌وگوهای مقدماتی در بروکسل صورت می‌گیرد.

ایران و کشورهای عضو برجام تاکنون شش دور گفت‌وگو برای احیای برجام برگزار کرده‌اند که این مذاکرات با مشارکت غیرمستقیم آمریکا همراه بوده است ولی به نتایج مشخصی که مورد توافق طرف‌ها قرار بگیرد، نرسیده است.

مذاکرات احیای برجام در ماه‌های اخیر به درخواست حکومت ایران متوقف مانده و هنوز مقام‌های دولت رئيسی تاریخی برای بازگشت به مذاکرات تعیین نکرده‌اند و طبق گفته احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در مجلس، قرار است یک هیئت ایرانی روز ۲۹ مهرماه در بروکسل با مقام‌های اروپایی دیدار و گفت‌وگو کند.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در نشست خبری روز دوشنبه، ۲۶ مهرماه، با اشاره به بحث‌های مطرح درباره مذاکرات بروکسل، گفت: «چالش‌ها و موانعی که باعث شد شش دور مذاکرات وین به نتیجه نرسید در این گفت‌وگوها مورد مذاکره قرار می‌گیرد».

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که هماهنگ‌کننده مذاکرات احیای برجام در وین است، روز پنج‌شنبه به تهران رفت و با علی باقری، معاون سیاسی وزارت خارجه ایران دیدار کرد.

نشریه پولیتیکو روز یکشنبه ۲۵ مهرماه به نقل از مقام‌های اروپایی نوشت که او نتوانسته است مقام‌های دولت ابراهیم رئیسی را به بازگشت به مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام متعهد کند.