وکیل رضا اسلامی، استاد حقوق بشر دانشگاه بهشتی در ایران گفته است که دادگاه تجدیدنظر استان تهران حکم ۷ سال زندان صادر شده از سوی دادگاه انقلاب را به ۵ سال زندان قطعی تغییر داده است.

آقای اسلامی به “همکاری با دولت متخاصم آمریکا” به دلیل شرکت در یک دوره آموزشی در جمهوری چک متهم شده است. او اتهامات خود را “بی‌اساس” خوانده است.

رسول کوهپایه زاده وکیل رضا اسلامی به خبرگزاری ایسنا گفته است که “با توجه به اینکه نزدیک به ۱۸ ماه از صدور بازداشت موقت و زندانی شدن موکل می گذرد درخواست قانونی استفاده از مرخصی را به مراجع ذی صلاح تقدیم خواهیم کرد”.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست ابوالقاسم صلواتی در تهران سال گذشته آقای اسلامی را به هفت سال حبس، محرومیت از تدریس و ممنوعیت خروج از کشور محکوم کرد. آقای صلواتی به دلیل نقض شدید و گسترده حقوق بشر از سوی اتحادیه اروپا و ایالات متحده تحریم شده است.

رضا اسلامی، شهروند دوتابعیتی ایرانی-کانادایی و عضو هیات علمی دانشکده حقوق دانشگاه بهشتی است.

آقای اسلامی ۲۱ اردیبهشت سال ۱۳۹۹ به “همکاری با دولت متخاصم آمریکا” بازداشت شد. وب سایت خبری هرانا دلیل این اتهام را شرکت او در یک دوره آموزشی حاکمیت قانون در جمهوری چک عنوان کرده است.

بعد از بازداشت آقای اسلامی ماموران دفتر او در دانشگاه را تفتیش و وسایل شخصی او از جمله تلفن همراه و لپ‌تاپش را ضبط کردند.

سخنگوی قوه قضاییه ایران ۹ روز بعد از بازداشت او، در توجیه حضور ماموران در دانشگاه و در واکنش به اعتراض‌ها به این اقدام گفت “وقتی فرد اقرار کرده اسناد مجرمانه را در دانشگاه داشته آیا باید برویم آن ‌را برداریم یا نه؟ اگر بمب هم بود، برای خنثی‌سازی آن نباید برویم؟”

در یک فایل صوتی منتسب به آقای اسلامی که مرداد ماه سال گذشته منتشر شد، او هم هر گونه تماس با فرد یا نهاد دولتی آمریکایی را رد کرد و اتهامات اش را “کاملا واهی و بی‌اساس” دانست.

آقای اسلامی در این پیام گفته بود که “مخالف، معترض یا برانداز” نیست و فعالیت دانشگاهی‌اش “کاملا از مسائل سیاسی، امنیتی و روابط خارجی دور بوده است.”

حکم اولیه دادگاه علیه رضا اسلامی از سوی ابوالقاسم صلواتی صادر شده بود که به دلیل کارنامه قضایی اش در نقض حقوق شهروندان ایرانی از سوی اتحادیه اروپا و ایالات متحده تحریم شده است
توضیح تصویر،حکم اولیه دادگاه علیه رضا اسلامی از سوی ابوالقاسم صلواتی صادر شده بود که به دلیل کارنامه قضایی اش در نقض حقوق شهروندان ایرانی از سوی اتحادیه اروپا و ایالات متحده تحریم شده است

پیشتر نزدیکان آقای اسلامی گفته بودند که اتهام او به “برگزاری یک دوره آموزشی ۵ روزه حقوق در کشور جمهوری چک” مربوط است که حامی مالی آن یک سازمان غیردولتی آمریکایی بوده اما او “در هیچ مقطعی کوچک‌ترین ارتباطی با هیچ فردی از دولت آمریکا نداشته است.”

گروهی از همکاران دانشگاهی آقای اسلامی پس از اعلام حکم دادگاه انقلاب اسلامی با جمع آوری امضا بر ایراندوستی وی شهادت داده بودند.

بنا بر گزارش‌ها پرونده شرکت در دوره آموزشی در جمهوری چک، ۱۵ متهم داشته که ۱۴ نفر از آنها از اتهام همکاری با دولت متخاصم تبرئه شده‌اند.

رضا اسلامی ۵۷ ساله دارای مدرک دکترای حقوق از دانشگاه مک‌گیل کانادا و استاد حقوق بشر و حقوق محیط زیست در دانشگاه بهشتی است.

در سال‌های اخیر جمهوری اسلامی چندین چهره آکادمیک و دوتابعیتی را به اتهام جاسوسی یا همکاری با دولت‌های دیگر بازداشت، محاکمه و زندانی کرده است.

مقام های اروپایی و آمریکایی می گویند که جمهوری اسلامی ایران با بازداشت اتباع دوتابعیتی درصدد حل و فصل مشکلات خارجی خود است اما این شیوه را محکوم و تقبیح کرده اند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران به تازگی گفته است که کشورش در صدد است مذاکرات مربوط به تبادل اتباع دوتابعیتی را که قبلا موازی با مذاکرات اتمی پیش می رفت به طور مستقل ادامه دهد.

ایران می گوید آمادگی دارد همه اتباع خارجی زندانی در زندان های این کشور را با ایرانیان زندانی در آن کشورها که عمدتا به دلیل نقض مقررات تحریم های آمریکا بازداشت یا زندانی هستند، معاوضه کند.