وزیر امور خارجه ایران دوشنبه شب به دبیرکل سازمان ملل گفت که گفت‌و‌گوها میان هیئت ایرانی و دیگر طرف‌های توافق برجام، هفته آینده در بروکسل ادامه خواهد یافت.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت خارجه، حسین امیرعبداللهیان در تماس تلفنی با آنتونیو گوترش گفت: «مذاکرات اخیر معاون سیاسی وزارت امور خارجه با انریکه مورا مثبت بوده است و در هفته آینده در بروکسل به این گفتگو ها ادامه خواهند داد.»

این خبر پس از آن گزارش می‌شود که سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرده بود برگزاری جلسه روز ۲۹ مهرماه بین هیئت ایرانی و اتحادیه اروپا برای مذاکره درباره مسائل مرتبط با برجام «هنوز تائید نشده است».

نبیله ماسرالی، سخنگوی جوزپ بورل، به رادیوفردا گفته بود: «در این مرحله نمی‌توانیم تائید کنیم که آیا چنین جلسه‌ای برگزار می‌شود و چه زمانی خواهد بود. هدف، از سرگیری مذاکرات در وین در اسرع وقت است.»

پیش از این احمد علیرضابیگی نماینده مجلس ایران به نقل از وزیر خارجه ایران در جلسه غیرعلنی مجلس گفته بود که مذاکرات ایران و اتحادیه اروپا برای زمینه‌سازی بازگشت ایران به مذاکرات احیای برجام در وین «۲۹ مهرماه در بروکسل» انجام می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای امیرعبداللهیان به آنتونیو گوترش گفته ایران «از مذاکراتی که نتایج عملی ملموس داشته باشد حمایت می‌کند و چنان چه اعضای برجام به تعهدات کامل خود عمل کنند ایران نیز به تعهدات خود بازخواهد گشت.‎»

خبری از جزئیات این گفت‌و‌گو از جمله این که منظور دقیق وزیر خارجه ایران، عمل به کدام تعهدات طرف‌های غربی برجام است، در رسانه‌ها منتشر نشده است.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی پیش از این در یک مصاحبه تلویزیونی خواستار آزادسازی ده میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران شده و این اتفاق را شرط بازگشت تهران به مذاکرات وین اعلام کرده بود.

ایران و کشورهای عضو برجام تاکنون شش دور گفت‌وگو برای احیای توافق هسته‌ای سال ۹۴ برگزار کرده‌اند که آمریکا غیرمستقیم در آن شرکت داشته، ولی به نتایج مشخصی که مورد توافق طرف‌ها قرار بگیرد، نرسیده است.

مذاکرات احیای برجام در ماه‌های اخیر به درخواست حکومت ایران متوقف مانده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، روز دوشنبه با اشاره به بحث‌های مطرح درباره مذاکرات بروکسل گفت: «چالش‌ها و موانعی که باعث شد شش دور مذاکرات وین به نتیجه نرسید در این گفت‌وگوها مورد مذاکره قرار می‌گیرد.»