روز چهارشنبه، ۲۸ مهر، انفجار دو بمب در مسیر یک اتوبوس ارتش سوریه در دمشق دست‌کم ۱۴ کشته و سه زخمی برجای گذاشت.

خبرگزاری دولتی سوریه، سانا، با ذکر این خبر نوشت که «یک بمب‌گذاری تروریستی با استفاده از دو وسیله انفجاری، یک اتوبوس در حال عبور از زیر یک پل اصلی در پایتخت را هدف قرار داد» و مأموران در حال خنثی کردن بمب سوم در منطقه هستند.

بنا بر گزارش‌ها، این حمله در ساعت پررفت‌وآمد صبح و در یک نقطه اصلی تجمع اتوبوس‌های خطوط مختلف شهر رخ داده است.

این حمله خونین‌ترین حمله از این دست در سال‌های اخیر است و هنوز هیچ فرد یا گروهی مسئولیت آن را برعهده نگرفته است.

دمشق در سال‌های اخیر نسبت به دیگر مناطق، بیشتر از چنین خشونت‌هایی در امان بوده است، به‌ویژه از زمانی که نیروهای نظامی و شبه‌نظامیان متحد بشار اسد آخرین پایگاه مهم شورشیان در نزدیکی پایتخت را در سال ۲۰۱۸ بازپس گرفتند.

مسئول حمله روز چهارشنبه هنوز مشخص نیست، اما بیشتر حملات مشابه گذشته در این منطقه را گروه داعش برعهده گرفته بود.

حمله روز چهارشنبه مرگبارترین حمله در پایتخت سوریه از زمان بمب‌گذاری مارس ۲۰۱۷ داعش در کاخ دادگستری دمشق است که جان دست‌کم ۳۰ نفر را گرفت.

بمب‌گذاری تازه در پایتخت سوریه درحالی رخ می‌دهد که دولت این کشور اعلام کرده است که جنگ یک دهه‌ای سوریه به پایان رسیده و ثبات لازم برای بازسازی و پروژه‌های سرمایه‌گذاری در این کشور برقرار است.

اما انفجار بمب در دمشق تنها تحول خشونت‌بار در سوریه طی روز چهارشنبه نبود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شاهدان عینی می‌گویند ارتش سوریه کمی پس از بمب‌گذاری دمشق، با گلوله‌باران مناطق مسکونی شهر اریحا در استان ادلب، دست‌کم ۱۱ غیرنظامی را کشته است.

شاهدان عینی و کادر درمانی این منطقه که در دست شورشیان است، می‌گویند در میان کشته‌شدگان چندین دانش‌آموز کودک نیز دیده می‌شود.

درگیری دولت بشار اسد با مخالفان که پس از سرکوب وحشیانه اعتراضات مسالمت‌آمیز مخالفان در سال ۲۰۱۱ آغاز شد، حدود نیم میلیون کشته و میلیون‌ها آواره برجای گذاشت.