کمیته کنگره برزیل قرار است امروز گزارش خود را درباره عملکرد ژائیر بولسونارو، رئیس‌جمهور این کشور در چگونگی مهار و مقابله با کرونا منتشر کند.

بر اساس نکاتی که از این گزارش به رسانه‌‌ها درز کرده کارشناسان این کمیته چند اتهام علیه او مطرح کرده‌اند از جمله جنایت علیه بشریت.

آقای بولسونارو از جمله رهبران جهان بود که همه‌گیری کرونا را جدی نمی‌گرفت. او با وضع محدودیت‌های سختگیرانه مخالفت و معتقد بود که خسارت وارده به اقتصاد از اثرات ویروس کرونا بیشتر است.

در طول همه‌گیری کرونا بیش از ۶۰۰ هزار نفر در این کشور جان خود را از دست داده‌اند.

نتیجه بررسی‌های این کمیته کنگره قطعی نیست و باید در کمیسیون سنا به رای گذاشته شود. احتمال دارد این گزارش تغییر کند یا حتی وتو شود.

این کمیته می‌گوید شش ماه در این باره تحقیق و با کارشناسان، مدیران بیمارستان‌ها، وزرا و شاهدان عینی مصاحبه کرده و نتیجه داروی ادعایی مورد حمایت دولت را که بر خوکچه‌های هندی آزمایش شده، بررسی کرده است.

آقای بولسونارو تحقیقات این کمیته را رد کرده و گفته چنین گزارشی با انگیزه‌های سیاسی برای تخریب او منتشر می‌شود.

در این گزارش ۱۲۰۰ صفحه‌ای ۹ اتهام علیه رئیس‌جمهور برزیل مطرح شده از جمله “حقه‌بازی ” و “جنایت علیه بشریت ” که این کمیته پیشنهاد کرده در دادگاه بررسی شود.

این گزارش که شمار زیادی از مردم برزیل منتظر انتشار آن هستند ممکن است بیشتر جنبه نمادین پیدا کند چرا که آقای بولسونارو در کنگره به اندازه کافی از حمایت برخوردار است که این گزارش رای نیاورد. اما به هرحال بر افکار عمومی و فضای سیاسی برزیل اثر خواهد گذاشت.

آقای بولسونارو قبلا هم جز بحران کرونا به دلایل سیاسی دیگر تحت فشار بود که استعفا کند.

اوائل مارس امسال گزارش شد که به دنبال ناتوانی دولت از کنترل مهار کرونا و افزایش چشمگیر شمار مرگ و میر از محبوبیت آقای بولسونارو به شدت کاسته شده است.

فروردین ماه امسال برزیل کانون همه‌گیری کرونا در جهان بود و در روزهایی مرگ بیش از چهار هزار نفر را در یک شبانه‌روز ثبت کرد.

در همان روزها آقای بولسونارو از مردم کشورش خواست از “غر زدن و شکایت کردن” در مورد کرونا دست بردارند.

در این گزارش علاوه بر رئیس‌جمهور نام شماری از وزرای کابینه و پسران آقای بولسونارو هم به عنوان مقصران احتمالی مطرح شده است.

رسانه‌های برزیل گزارش کرده‌اند که دوشنبه گذشته نوبت خانواده‌ها بوده که درباره اثرات کرونا بر زندگی‌شان با اعضای کمیته تحقیق مصاحبه کنند.

در این گزارش‌ها به نقل از یک راننده تاکسی به نام مارکو آنتونیو گفته شده که خانواده‌ها خواهان جبران هستند.

آقای آنتونیو که پسر ۲۵ ساله‌اش را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داده، گفته است: “ما دست‌کم سزاوار یک معذرت‌خواهی هستیم. بحث سیاسی نیست، موضوع جان انسان‌ها مطرح است. 

چند هفته پیش صدهاهزار نفر در خیابان‌های برزیل خواستار استعفای رئیس جمهور شدند
توضیح تصویر،چند هفته پیش صدهاهزار نفر در خیابان‌های برزیل خواستار استعفای رئیس جمهور شدند

کمتر از سه هفته پیش هزاران نفر در ۱۵۰ شهر برزیل به خیابان آمدند تا علیه ژائیر بولسونارو، رئیس جمهور تظاهرات کنند.

معترضان خواهان برکناری آقای بولسونارو شدند که به اعتقاد آنها دولتش در مهار کرونا ناکارآمد بوده است.

این اعتراضات از سوی احزاب مخالف و اتحادیه‌های کارگری درست یک سال مانده به انتخابات برگزار شد.

آقای بولسونارو در حال حاضر در نظرسنجی از رقیب سوسیالیست خود لولا دا سیلوا عقب است.