رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مصاحبه با “ان‌بی‌سی”، نسبت به پیامدهای عدم دسترسی آژانس به اطلاعات دوربین‌های نصب شده در مجتمع تسای کرج هشدار داده است.

قطعات مورد نیاز برای ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته در این مجتمع تولید می‌شود. در جریان حمله‌ی ماه ژوئن به تاسیسات این مجتمع، یکی از چهار دوربین آژانس آسیب دید. جمهوری اسلامی اسرائیل را مسئول آن حمله می‌داند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، خواستار نصب دوربین جدید و تعویض باتری و کارت حافظه دوربین‌های دیگر در این مجتمع شده است، اما جمهوری اسلامی تاکنون با توجیه اینکه تحقیق در موردحمله‌ی اسرائیل به این  مرکز ادامه دارد، از دسترسی آژانس بە این دوربین‌ها جلوگیری کرده است.

گروسی در همین ارتباط گفته است که آژانس اطلاعی ازآنچه در این مجتمع در حال انجام است، ندارد. بَنا بر اظهارات او در مصاحبه یادشده، در حال حاضر نه نظارت بر این فعالیت این مجتمع ممکن است و نه راستی آزمایی.

گروسی موقعیت کنونی ایران را با کره شمالی مقایسه کرده و نسبت به تکرار تجربه‌ی کره‌ی شمالی و اخراج بازرسان آژانس در سال ۲۰۰۹ از آن کشور هشدار داده است.

از سوی دیگر میخائیل اولیانف نماینده‌ی روسیه در مذاکرات اتمی وین، نسبت به سخنان وزیر خارجه‌ی ایران در مورد موعد ازسرگیری مذاکرات اتمی واکنش نشان داده است.