مقامات کلمبیایی روز شنبه یکم آبان اعلام کردند که متهم‌ترین سرکرده قاچاقچیان مواد مخدر این کشور را در نزدیکی مرز پاناما دستگیر کرده‌اند.

دایرو آنتونیو اوسوگا ۵۰ ساله، معروف به «اُتونیل»، در سال‌های گذشته رهبر بزرگترین باند قاچاق مواد مخدر کشور موسوم به «کِلان دِل گُلفو» (خاندان خلیج) بوده و به همین دلیل در فهرست افراد تحت تعقیب در کلمبیا در صدر جدول قرار داشت.

ایوان دوکه، رئیس‌جمهور کلمبیا، در پیامی درباره این دستگیری با ذکر این‌که «این سخت‌ترین ضربه به قاچاق مواد مخدر در کشور ما در قرن حاضر است»، گفت این دستگیری تنها با دستگیری پابلو اسکوبار، بزرگ‌ترین و بدنام‌ترین قاچاقچی مواد مخدر در تاریخ کلمبیا، قابل مقایسه است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در عملیات دست‌یابی به «اوتونیل»، حدود ۵۰۰ سرباز با پشتیبانی ۲۲ بالگرد وارد منطقه جنگلی نکوکلی شدند و در این عملیات یک افسر پلیس نیز جان باخت.

رئیس‌جمهور کلمبیا در پیام تلویزیونی خود گفت که «این بزرگ‌ترین نفوذ به جنگل در تاریخ نظامی کشورمان بود.»

به گفته پلیس، «اوتونیل» در جنگلی در موطن اصلی خود یعنی منطقه اورابا، مخفی شده بود و از تلفن استفاده نمی‌کرد و برای برقراری ارتباط از افرادی به عنوان پیک استفاده می‌کرد.

خورخه وارگاس، رئیس پلیس کلمبیا، نیز در یک نشست خبری گفت که «اوتونیل در آنجا از ترس مأموران مقامات زیر باران می‌خوابید و هرگز به مناطق مسکونی نزدیک نمی‌شد.»

«اتونیل» به عنوان یکی از مخوف‌ترین مردان کلمبیا شناخته می‌شود و ایالات متحده برای اطلاعاتی که منجر به دستگیری او شود جایزه‌ای ۵ میلیون دلاری تعیین کرده بود.

رئیس پلیس کلمبیا در نشست رسانه‌ای خود گفت مقامات کشورش برای یافتن این شخص «عملیات ماهواره‌ای مهمی را با سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده و بریتانیا انجام دادند.»

کلمبیا با وجود نیم قرن تلاش برای سرکوب قاچاق مواد مخدر، همچنان بزرگترین تولیدکننده کوکائین در جهان است و ایالات متحده نیز مقصد اصلی قاچاق این مواد از کلمبیا است.

باند تبهکار «کِلان دِل گُلفو» (خاندان خلیج) که در ۳۰۰ شهر و روستای کلمبیا حضور دارد، علاوه بر قاچاق مواد مخدر، در استخراج غیرقانونی معادن و زورگیری نیز دست دارد و یکی از عوامل اصلی بدترین نوع از خشونت‌ها در سراسر این کشور به حساب می‌آید.

تصاویر منتشر شده توسط دولت کلمبیا، روز شنبه دایرو آنتونیو اوسوگا (اوتونیل) را در حالی نشان می‌داد که با دستبند و در محاصره سربازان در بوگوتا فرود آمد و تحت تدابیر شدید امنیتی راهی زندان شد.