پیام صوتی از یعقوب مجاهد، سرپرست وزارت دفاع افغانستان، نشر شده که در آن وی می‌گوید “ارتشی مجهز با سلاح پیشرفته آماده می‌کنیم که در کنار نیروی زمینی، یک نیروی قوی هوایی” نیز داشته باشد. او هشدار می‌دهد که هیچ کشور حق ندارد در مناطق مرزی به حریم افغانستان تعرض کند.

پس از تسلط طالبان بر افغانستان که بدون درگیری جدی صورت گرفت، تمام تجهیزات ارتشی که آمریکا و ناتو دو دهه آن را آموزش داده و تجهیز کرده بودند، به دست طالبان افتاد.

او می‌گوید: “نیروهای مسلح وزارت دفاع امارت اسلامی افغانستان به حفاظت و پاسداری از سرحدات و خاک کشور اولویت می‌دهند. هیچ جانب حق ندارد تا در مناطق سرحدی افغانستان به حریم افغانستان تعرض کند. ما به کسی این اجازه کار را نخواهیم داد.”

این پیام همزمان با آخرین روز رزمایش بزرگ شش روزه مقابله با “عناصر فرضی تروریستی” با شرکت ۵۰۰۰ کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی که نیمی از آن سربازان روسی بودند، در تاجیکستان نشر شده است.

هر چند آقای مجاهد از این رزمایش نظامی در پیام خود یاد نکرده است.

روز گذشته، مرحله نهایی رزمایش بزرگی با حضور نیروهای مسلح شش کشور عضو پیمان امنیت جمعی در نزدیکی مرز تاجیکستان با افغانستان برگزار شد. در این رزمایش نظامیان روسیه، بیلاروس، ارمنستان، قزاقستان، قرغرستان و تاجیکستان شرکت داشتند.

بعد از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان در اواسط ماه اگست، چندین رزمایش در نزدیکی مرزهای افغانستان برگزار شده است.

سربازان و افسران مسلح و مجهز ارمنی، بلاروس، قزاق، قیرقیز و روس در این رزمایش وسایل و مهمات نظامی با خود داشتند
توضیح تصویر،سربازان و افسران مسلح و مجهز ارمنی، بلاروس، قزاق، قیرقیز و روس در این رزمایش وسایل و مهمات نظامی با خود داشتند

یعقوب مجاهد، پسر ملا محمد عمر بنیان‌گذار جنبش طالبان در اوایل دهه ۱۹۹۰ است، او از بانفوذترین چهر‌های نظامی طالبان است.

وی بدون آنکه از گروه یا کشوری یاد کند، هشدار می‌دهد که در صورت مداخله کشورهای دیگر، طالبان واکنش نشان خواهد داد.

او گفت: “وزارت دفاع امارت اسلامی افغانستان به همه دنیا و کشورهای همسایه با الفاظ روشن بیان می‌کند که از طرف ما کاملا مطمئن باشید. ولی این به آن معنی نیست که کسی که در امور داخلی ما مداخله کند و ما دست زیر الاشه (چانه) بنشینیم.”

.

درهمین حال، روز گذشته، خبرگزاری دولتی باختر افغانستان عکس‌های از فارغ التحصیلی چهارصد تن از افراد طالبان را نشر کرد که پس از “دوره آموزشی یک ماهه” در مزارشریف فارغ شدند.