اسکی‌بازان ایرانی به دلیل نبودن سینوفارم در فهرست واکسن‌های کرونای مورد تایید اردوگاه تمرینی اتریش و هم‌چنین مشکلات مالی، امکان حضور در این اردوی تمرینی را نیافتند.

خبرگزاری ایسنا روز دوشنبه سوم آبان، ضمن اعلام این خبر گفته است که بیشتر ورزشکاران ایرانی واکسن چینی سینوفارم تزریق کرده‌اند و چند نفر هم تنها دُز اول واکسن آسترازنکا را دریافت کرده‌اند.

در ادامه گزارش ایسنا هم‌چنین آمده است که طبق قوانین این کمپ که فدراسیون اسکی مدعی آن است، واکسن‌های فایزر، مدرنا، جانسون اند جانسون، آسترازنکا، سینوفارم و سینواک مورد تایید است و ورزشکاران باید هر دو دُز را تزریق کرده باشند اما کسانی که واکسن سینوفارم و سینواک را تزریق کرده‌اند، نمی‌توانند در اماکن عمومی نظیر هتل و رستوران ظاهر شوند.

بیشترین واکسن کرونای وارداتی به ایران واکسن سینوفارم چینی است. بر اساس آخرین اعلام جمعیت هلال‌احمر ایران در روز دوم آبان تاکنون، ۹۴ میلیون و ۳۹۰ هزار دُز واکسن سینوفارم وارد کشور شده و بیشترین واکسن تزریق‌شده در ایران نیز همین واکسن است.

با وجود برخی ابهامات درباره اثربخشی واکسن سینوفارم، سازمان جهانی بهداشت تأئیدیه فوری این واکسن را اردیبهشت امسال صادر کرد، با این حال این واکسن به دلیل آن‌چه عدم درخواست این شرکت چینی اعلام شده، تاکنون تأئیدیه سازمان دارویی اروپا را کسب نکرده است.

در همین حال گزارش‌های متعدد بین‌المللی، پایین‌تر بودن میزان اثربخشی سینوفارم در مقایسه با سایر واکسن‌های تاییدشده از سوی سازمان جهانی بهداشت را تایید می‌کند.

سازمان نظام پزشکی و سازمان نظام پرستاری پیشتر در گزارش‌های جداگانه‌ای از ابتلای دوباره کادر درمان به کرونا پس از تزریق دو دُز این واکسن خبر داده بودند.

ملی پوشان و اعضای کادر فنی و کادر اجرایی دو کاروان المپیکی ایران نیز پیشتر گفته بودند که با وجود تزریق دو دُز واکسن سینوفارم به کرونا مبتلا شده‌اند.

خبرگزاری ایسنا در ادامه گزارش امروز خود از کمپ اتریش از دیگر دلایل لغو سفر اسکی‌بازان ایران را «منابع مالی» عنوان کرده و آورده است که فدراسیون اسکی برای حضور چند ورزشکار در برنامه‌های آماده‌سازی از کمیته بین‌المللی المپیک پول دریافت کرده، اما به بقیه ورزشکاران گفته شده که در صورت تمایل به شرکت در کمپ اتریش باید مبلغ هزار و ۱۰۰ یورو به حساب فدراسیون واریز کنند تا برای آن‌ها ویزا تهیه شود.

این در حالی است که با توجه به بهای ارز در ایران تهیه چنین مبلغی برای بسیاری از ورزشکاران دشوار بوده است.

خبر لغو اعزام اسکی‌بازان ایرانی به اردوی تمرینی اتریش در حالی منتشر می‌شود که این ورزشکاران قرار بود با شرکت در این اردو در ماه‌های منتهی به المپیک زمستانی برای شرکت در این رقابت‌ها آمادگی پیدا کنند.