استاندار سیستان و بلوچستان خبر داد که قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه پاسداران قرار است در پروژه‌ای موسوم به «شیرین‌سازی آب دریای عمان» وارد عمل شود و ابراز امیدواری کرد که در صورت انجام این پروژه «صادرات آب به کشورهای همسایه» هم میسر شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، حسین مدرس خیابانی روز پنج‌شنبه ۱۸ آذر گفت که چنین پروژه‌ای، در صورت انجام، برای «تأمین آب مورد نیاز شهرهای جنوبی سیستان و بلوچستان و سپس دیگر مناطق استان» سودمند خواهد بود.

استاندار سیستان و بلوچستان گفت که هدف از این پروژه، شیرین‌سازی آب دریای عمان به ظرفیت ۲۷۵ هزار متر مکعب در شبانه‌روز است. او جزئیات بیشتری در مورد مکان و زمان اجرای چنین پروژه‌ای نداد.

قرارگاه خاتم‌الانبیای سپاه از سال ۱۳۶۸ فعالیت خود را شروع کرده‌ است، در دهه اخیر به مهم‌ترین پیمانکار حوزه‌های عمرانی ایران تبدیل شده و در بسیاری از پروژه‌های کلان جای شرکت‌های خصوصی را گرفته است.

در حالی که فعالان محیط زیست، خلیج فارس را به دلیل عمق کم آب محل مناسبی برای ساخت کارخانه‌های شیرین‌سازی آب نمی‌دانند و نسبت به شور شدن بیش از حد آب خلیج فارس بر اثر این روند هشدار می‌دهند، دریای عمان به خاطر عمق بسیار زیاد آن کمتر در این بحث مطرح است.

سواحل مکران، یعنی سواحل ایرانی دریای عمان، توسعه شهری بسیار کمی به‌خود دیده و به خاطر دوری مسافت، انتقال هر میزان از آب شیرین تولیدی احتمالی در آن به دیگر نقاط کشور آسان نیست.

در این منطقه از سال‌ها پیش طرحی به نام «توسعه سواحل مکران» اعلام شده و قرار بوده است چند شهر جدید در این سواحل ساخته شود، ولی با وجود تأکیدهای هر از چندگاهی آیت‌الله علی خامنه‌ای بر «استراتژیک بودن» این طرح و برگزاری سالانه همایش‌هایی در این مورد، کار آن آغاز نشده است.