ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، بار دیگر خطاب به جمهوری اسلامی هشدار داد که «پنجره فرصت» برای احیای توافق برجام «بسیار بسیار کوچک» شده است.

وی در یک نشست خبری که روز چهارشنبه، ۱۳ بهمن، برگزار شد، گفت: «ما در شرایط نامطلوبی قرار داریم که حاکی از فرصت بسیار بسیار کوتاه در مذاکرات وین است.»

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا «فرصت» رسیدن به توافق در وین را از آن رو «بسیار بسیار اندک» توصیف کرده که، به گفته او، «اگر پیشرفت‌های هسته‌ای‌ ایران، مزایای منع اشاعه هسته‌ای مصوب در برجام را از بین ببرد، بازگشت به برجام دیگر فایده‌ای نخواهد داشت.»

آقای پرایس به صراحت هشدار داد که در صورتی که چنین اتفاقی رخ بدهد، دیگر منافع امنیت ملی ایالات متحده و متحدان آن با بازگشت متقابل به برجام تامین نخواهد شد و «باید دنبال مسیر دیگری باشیم.»

وی دو روز پیش از این نیز زمان برای نجات برجام را «خیلی کم» عنوان کرده و از «افزایش فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک» آمریکا بر ایران در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین خبر داده بود.

مذاکرات احیای برجام که با حضور ایران و کشورهای عضو برجام و حضور غیرمستقیم آمریکا در وین در جریان بود، پس از وقفه‌ای چند روزه قرار است در هفته جاری دوباره از سر گرفته شود.

دیپلمات‌های حاضر در این مذاکرات از جمله میخایل اولیانوف، نماینده روسیه، از ماه فوریه، ماه جاری میلادی، به عنوان آخرین فرصت برای پایان دادن به مذاکرات و تصمیم‌گیری درباره توافق و احیای برجام نام برده‌اند.

دیپلمات‌های ایران و آمریکا در هفته‌های اخیر بارها اعلام کرده‌اند که مذاکرات وارد آخرین مرحله شده است و باید تصمیمات سیاسی گرفته شود و یکدیگر را متهم می‌کنند که با پرهیز از چنین تصمیماتی، مانع رسیدن به توافق هستند.

مقام‌های ایران در هفته‌های گذشته بارها گفته‌اند خواستار لغو تمام تحریم‌هایی هستند که در دوران دونالد ترامپ اعمال شده است.

دولت بایدن اما می‌گوید فقط می‌تواند تحریم‌های ناقض برجام را لغو کند و تحریم‌هایی را که با عناوینی چون «حمایت از تروریسم» یا «نقض حقوق بشر» وضع شده‌اند نمی‌تواند لغو کند.

هشدارهای آمریکا درباره فرصت محدود به نتیجه‌ رسیدن مذاکرات وین در شرایطی مطرح می‌شود که طرف‌های ایرانی و غربی پیش از این از وجود نشانه‌هایی دال بر «احتمال توافق» خبر داده بودند.