کاخ سفید روز سه‌شنبه اعلام کرد که جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا از یورش پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، به ویلای شخصی دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری سابق این کشور در پالم بیچ فلوریدا از قبل اطلاع نداشت.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید در این زمینه گفته است، رئیس جمهوری مانند همه مردم آمریکا از طریق رسانه‌های عمومی از این موضوع خبردار شد.

سخنگوی کاخ سفید در پاسخ به این سوال که آیا جو بایدن از قبلا از صدور حکم بازرسی مطلع شده بود، گفت که رئیس جمهور آمریکا از این موضوع اطلاع نداشت.

کارین ژان پیر اضافه کرد، جو بایدن «از این موضوع آگاه نبود. به هیچ کس در کاخ سفید قبلا اطلاع داده نشده بود. چنین چیزی اتفاق نیفتاد.»

مقامات آمریکایی تایید کردند که بالاترین مقامات وزارت دادگستری آمریکا حکم بازرسی ویلای دونالد ترامپ در «مار-آ-لاگو» را تایید کرده بودند.

«سی‌بی‌اس» نیوز می‌گوید، انتظار نمی‌رود که مریک گارلند، وزیر دادگستری و دادستان کل ایالات متحده، در مورد تحقیقات یا بازرسی از اقامتگاه رئیس جمهوری سابق آمریکا ابراز نظر کند.

دونالد ترامپ روز گذشته اعلام کرد که ماموران اف‌بی‌آی به اقامتگاه شحصی او در مار-آ-لاگو در پالم بیچ فلوریدا « یورش» برده‌ و آن را «اشغال» کرده‌اند.

منابع مطلع به شبکه «سی‌بی‌اس» نیوز گفته‌اند که بازرسی ویلای شخصی دونالد ترامپ در ارتباط با تحقیقاتی است که در اوایل سال جاری توسط اداره آرشیو ملی آمریکا آغاز شده و با موضوع نگهداری اسناد ریاست جمهوری نزد دونالد ترامپ مرتبط است.

اداره آرشیو ملی آمریکا پیشتر در اواسط ماه ژانویه سال جاری اعلام کرده بود که ۱۵ جعبه اسناد و سوابق ریاست جمهوری را که برخی از آنها حاوی اسناد طبقه‌بندی بود از ویلای شخصی دونالد ترامپ برگردانده است.

«سی‌بی‌اس» نیوز به نقل از دو منبع مطلع نوشته است اف‌بی‌آی نیز در جریان بازرسی از اقامتگاه دونالد ترامپ جعبه‌ها و اسنادی را ضبط کرده است.

یک مقام مطلع هم در این زمینه به خبرگزاری رویترز گفته است که اف‌بی‌آی حدود ۱۰ جعبه کاغذ از ویلای شخصی دونالد ترامپ ضبط کرد، اما گاوصندوقی که مورد بازرسی قرار گرفت خالی بود.

بسیاری از جمهوری‌خواهان روز سه‌شنبه وزارت دادگستری را متهم کردند که با انگیزه‌های سیاسی اقامتگاه دونالد ترامپ را مورد بازرسی قرار داده است. دونالد ترامپ هم می‌گوید اقدامات اف‌بی‌ای برای بود تا از حضور او در انتخابات ریاست جمهوری در سال ۲۰۲۴ جلوگیری شود.

دونالد ترامپ روز سه‌شنبه گفته است«٬ آنها بار دیگر می‌خواهند جلوی جمهوری‌خواهان را بگیرند.»

میچ مک‌کانل، رهبر جمهوری‌خواهان در سنا در بیانیه‌ای گفت٬ می‌بایست کامل و فوری در مورد آنچه که منجر به بازرسی از خانه رئیس جمهوری سابق شده توضیح داده شود.

این سناتور جمهوریخواه تصریح کرد که وزارت دادگستری می‌بایست پیش از این به مردم آمریکا پاسخ می‌داد و اکنون باید فوراً این کار را انجام دهد.

ضبط تلفن همراه سناتور جمهوری‌خواه

در همین حال، اسکات پری، سناتور جمهوری‌خواه از ایالت پنسیلوانیا هم روز سه‌شنبه گفت که اف‌بی‌آی تلفن همراه او را ضبط کرده است.

به گزارش فاکس نیوز ، اسکات پری در بیانیه‌ای گفته است که بامداد روز سه‌شنبه در حالی که با خانواده‌اش سفر بوده، سه مامور اف‌بی‌آی با نشان دادن حکمی از او خواستند که تلفن همراهش را تحویل دهد.