تصاویر ماهواره‌ای حاکی از وارد شدن خسارات گسترده به پایگاه هوایی ساکی روسیه در شبه جزیره کریمه در پی انفجارهای روز سه‌شنبه در این پایگاه است. این پایگاه در فاصله ۱۵۰ کیلومتری پشت خط جبهه قرار دارد.

براساس بررسی‌های بخش اوکراینی رادیو اروپای آزاد، دست‌کم ۹ هواپیمای جنگی از جمله هواپیماهای «سوخوی ۳۰ اس‌ام» و بمب‌افکن‌های «سوخوی ۲۲ ام» در این انفجار نابود شده‌اند. همچنین چند حفره ناشی از انفجار دیده می‌شود و منطقه وسیعی سوخته است.

دلایل این رشته انفجارها هنوز روشن نیست. برخی مقامات اوکراینی که نخواسته‌اند هویتشان فاش شود به رسانه‌های آمریکایی گفته‌اند که نیروهای مسلح اوکراین مسئول این انفجارها بوده‌اند اما جزئیات بیشتری ارائه نکرده‌اند.

ولی وزارت دفاع روسیه حمله به این پایگاه را رد کرده و علت انفجارها را «بی‌توجهی به الزامات ایمنی آتش‌سوزی» عنوان کرده‌است. گمانه‌زنی در مورد عامل انفجار از جمله شامل حمله موشکی، حمله توپخانه‌ای یا عملیات گروه‌های تکاوری اعزامی بوده است.

کارشناسان امور دفاعی می‌گویند ارتش اوکراین با استفاده از موشک‌های دوربرد ضد شناوری که در اختیار دارد قادر است چنین حمله‌ای را انجام دهد.

روسیه شبه جزیره کریمه را در سال ۲۰۱۴ اشغال کرد و از پایگاه ساکی برای حملات هوایی به سایر نقاط اوکراین استفاده می‌کند.