اولاف شولتس صدراعظم آلمان در سفر به پکن با شی جین‌پینگ رئیس‌جمهور چین دیدار کرد و گفت با وجود «دیدگاه‌های متفاوت» میان دو کشور، برلین قصد دارد همکاری‌های اقتصادی با چین را «بیشتر توسعه دهد».

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک منبع دولت آلمان نوشت که آقای شولتش به رئیس‌جمهور چین گفت: «ما همچنین می‌خواهیم در مورد چگونگی توسعه همکاری خود در موضوعات دیگر بحث کنیم: تغییرات آب و هوایی، امنیت غذایی و کشورهای مقروض».

رویترز نیز که خبرنگارش هیئت آلمانی را در این سفر همراهی می‌کند، نوشت شولتس به رئیس‌جمهور چین گفت تهاجم روسیه به اوکراین مشکلاتی را برای نظم جهانی مبنتی بر قوانین ایجاد کرده است.

بر اساس گزارش تلویزیون دولتی چین، آقای شی هم در دیدار با صدراعظم آلمان، بر نیاز به همکاری بیشتر میان دو کشور در «زمانه تغییر و آشفتگی» تأکید کرد و گفت چین و آلمان به عنوان کشورهای بزرگ دارای نفوذ، باید بیش از پیش با یکدیگر همکاری کنند.

او تاکید کرد: «در حال حاضر، وضعیت بین‌المللی پیچیده و متزلزل است».

سفر چند ساعته صدراعظم آلمان به پکن در روز جمعه سیزدهم آبان، اولین سفر یک رهبر اتحادیه اروپا و همچنین گروه هفت به چین از زمان آغاز همه‌گیری کرونا به شمار می‌رود.

همچنین این سفر در شرایطی انجام می‌شود که به تازگی دوره سوم ریاست جمهوری آقای شی آغاز شده و نوعی بی‌اعتمادی از سوی غرب به حکومت اقتدارگرای چین وجود دارد.

به همین دلیل، سفر آقای شولتس به پکن با انتقادهایی در خود آلمان و همچنین آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی همراه بوده است. با این حال، برخی تحلیلگران معتقدند این سفر رابطه میان چین و غرب را پس از سال‌ها تنش محک خواهد زد.

انتظار می‌رود رهبران چین و آلمان درباره تهاجم روسیه علیه اوکراین، مسائل اقلیمی و روابط اقتصادی گفت‌وگو کنند.

در حالی که چین مدعی بی‌طرفی در جنگ اوکراین است، اما پکن از سوی غربی‌ها به حمایت ضمنی از کرملین در این جنگ متهم شده است.

این دو ناهار را در تالار بزرگ «اتاق طلایی» صرف کردند که گاهی اوقات ضیافت‌هایی برای سران کشورهای خارجی در آن برگزار می‌شود.

آقای شولتس و هیاتی از رهبران تجاری آلمان که با او به چین رفته‌اند، بامداد جمعه هنگام ورود به فرودگاه پکن، آزمایش کرونا دادند.

سیاست سختگیرانه چین در مقابله با شیوع کرونا و تنش‌های فزاینده با غرب، سفر رهبران کشورهای قدرتمند غربی به پکن را در سال‌های اخیر غیرممکن کرده بود.

خود رئیس‌جمهور چین نیز دو ماه پیش، اولین سفر خارجی خود را پس از آغاز شیوع کرونا انجام داد.

صدراعظم آلمان قرار است بعدازظهر جمعه با نخست‌وزیر چین نیز دیدار کند.

او پیش از آغاز سفرش به پکن، در مقاله‌ای که منتشر کرد در پاسخ به انتقادها از این سفرش نوشت آگاه است که «چین امروز دیگر مانند پنج یا ۱۰ سال پیش نیست.

آقای شولتس افزود: «اگر چین تغییر کند، روابط ما با چین نیز باید تغییر کند».