در پی حمله راکتی در شامگاه پنج‌شنبه ۱۲ آبان از نوار غزه به جنوب اسرائیل، ارتش اسرائیل بامداد روز جمعه ۱۳ آبان اهدافی را در نوار غزه بمباران کرد.

این نخستین حمله متقابل اسرائیل و سازمان‌های مسلح فلسطینی در سه ماه گذشته بود. از زمان عملیات اسرائیل در میانه تابستان علیه سازمان جهاد اسلامی فلسطین، آرامش نسبی بین طرفین برقرار بود.

حملات راکتی همزمان با اعلام پیروزی قطعی بنیامین نتانیاهو و حزب لیکود در انتخابات روز ۱۲ آبان در اسرائیل صورت گرفت، اما معلوم نیست با این نتیجه انتخاباتی ارتباطی دارد یا نه.

به گفته ارتش اسرائیل، سه راکت در خود غزه فرود آمد و سامانه دفاع هوایی گنبد آهنین راکت چهارم را در هوا منحرف و منهدم کرد اما پس از بمباران هوایی غزه نیز گلوله‌هایی از غزه به یک خانه مسکونی در شهر اسرائیلی سدروت شلیک شده که خسارت مالی جزیی وارد کرده و آسیب جانی نداشته است.

به نوشته روزنامه یدیعوت آخرونوت، احتمال داده شده که گلوله از سوی شبه‌نظامیان فلسطینی برای زدن هواپیماهای نظامی اسرائیل شلیک شده بود.

ارتش اسرائیل نیز گفته است که جنگنده‌هایش کارگاه‌های ساخت سلاح و راکت را که متعلق به حماس بودند، در بخش میانی نوار غزه، بمباران کردند.

با وجود آرامش لرزان سه ماه گذشته در مرزهای اسرائیل و غزه، روابط اسرائیل و فلسطینیان کرانه باختری و شرق اورشلیم در ۱۰ ماه اخیر بحرانی بوده؛ در طرف اسرائیلی ۲۱ تن و در طرف فلسطینی دست‌کم ۱۶۵ تن کشته شده‌اند.

ایتامار بن‌گویر، سیاستمدار راست‌گرای اسرائیلی که مایل است در دولت جدید وزیر امنیت داخلی شود، گفته است که باید سیاست سخت‌گیرانه‌تری علیه فلسطینیان و عرب‌های «خائن» در پیش گرفت و نیروهای امنیتی اسرائیل دست بازتری در برخورد مسلحانه در رویدادهای مخل امنیت داشته باشند.