ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران می‌گوید «آمریکا و دشمنان ما می‌خواستند با پیاده کردن نمونه کارهای خود در لیبی و سوریه، کشور را نامن کنند، اما جز شکست نصیب‌شان نشد».

در سخنانی در جمع گروهی از دانش‌آموزان، آقای رئیسی همچنین گفت «باید با اغتشاشات و کسانی که ناامنی ایجاد می‌کنند، برخورد شود» اما ادامه داد که امروز ایران و شهرهای مختلف ما امن است».

از زمان شکل‌گیری اعتراضات اخیر در ایران، که با جان‌باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد جرقه خورد، ولی به سرعت کلیت حکومت را هدف گرفت، نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به شکلی خشونت‌بار به سرکوب معترضان در شهرهای مختلف پرداخته‌اند و اقدامات آنها به کشته شدن نزدیک به ۳۰۰ معترض، از جمله ده‌ها کودک و نوجوان منجر شده است.

سرکوب شدید اعتراض‌ها در ایران که از جمله به مدارس و دانشگاه‌ها کشیده شد، با واکنش‌های جهانی روبه‌رو شده و مقام‌های بسیاری از کشورها از جمله آمریکا بر ایستادن در کنار معترضان ایرانی تأکید کرده‌اند.

با این حال مقام‌های ارشد با این ادعا که میان اعتراض و آنچه «اغتشاش» می‌خوانند، تفکیک قائل هستند، بر تحمل اعتراض‌ها و برخورد با «اغتشاشگران» تأکید می‌کنند.

ابراهیم رئیسی در دیدار روز شنبه خود با دانش‌آموزان گفته است که «اغتشاش و تلاش برای بهم ریختن کشور با اعتراض فرق دارد و حتماً باید با اغتشاشات و کسانی که ناامنی ایجاد می‌کنند، برخورد شود».

این دیدار در حالی برگزار شده که برخی از کشته‌شدگانی که به نمادهای اعتراض‌های اخیر بدل شدند، از دانش‌آموزان بودند.

همچنین ادعای رئیس‌جمهور ایران در مورد «تلاش دشمنان» برای تبدیل ایران به سوریه در حالی است که حکومت بشار اسد تنها با توسل به سرکوب خشونت‌بار معترضان در جای جای این کشور، آن هم با کمک نظامی و حضور میدانی ایران و روسیه موفق شد تا حدی اعتراضات ۱۱ ساله در این کشور را کنترل کند.