شوراهای صنفی دانشجویان کشور از تداوم سرکوب دانشجویان معترض از جمله از طریق مشروط کردن گروهیِ دانشجویان و همچنین افزایش محدودیت‌ها در دانشگاه‌ها به ویژه گسترش تفتیش‌ها خبر داده است.

بر اساس گزارش کانال تلگرامی این شورا، تمام دانشجویان ارشد گرایش تئاتر ورودی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ دانشگاه هنر تهران «مشروط» شده‌اند.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور نوشت که این دانشجویان با مراجعه به سامانه دانشگاهی‌ گلستان، متوجه مشروط اعلام شدن نیم‌سال اول تحصیلی ۱۴۰۱ و محرومیت شرکت در امتحانات شده‌‌اند.

همچنین بر اساس این گزارش، «برای دانشجویان بعضی از کلاس‌های دوره کارشناسی، علی‌رغم عدم تشکیل کلاس و عدم ثبت غیبت توسط استاد مربوطه، نمره‌ صفر رد شده است.»

بیش از یک ماه از اعتصاب‌ها در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران می‌گذرد و مرکز تئاتر تجربی دانشجویان دانشگاه تهران روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای نوشت مسئولان دانشگاه از سه‌شنبه دهم آبان کلاس‌های دانشجویان دو رشته نمایش و موسیقی را مجازی کرده و «بدتر از آن، تمام دانشجویان این دو رشته را به جز ورودی ۱۴۰۱ به دانشگاه ممنوع‌الورود کردند.»

تعدادی از استادان این رشته‌ها اعلام کرده‌اند تا زمانی که حکم اخراج دانشجویان خوابگاهی لغو نشود و دانشجویان به کلاس‌های درس حضوری بازنگردند، از تدریس خودداری کرده و در هیچ سامانه مجازی کلاس‌های خود را تشکیل نمی‌دهند.

مهران مهاجر، یکی از این استادان است که با انتشار بیانیه‌ای، بر خواسته‌های دانشجویان از جمله لغو قوانین تبعیض‌آمیز علیه زنان تاکید کرد.

همزمان با تعلیق یا مشروط شدن دانشجویان و مجازی شدن برخی کلاس‌ها، کنترل‌ها برای ورود دانشجویان دیگر برای شرکت در کلاس‌ها تشدید شده است.

شوراهای صنفی دانشجویان کشور گزارش داده که مسئولان دانشگاه آزاد تهران واحد علوم و تحقیقات، مقابل درب ورودی دانشگاه «میله‌هایی تعبیه کرده که تنها یک فرد امکان رد شدن دارد و مقابل هر راهرو نیز دو نیروی حراست جهت تفتیش کیف و گوشی دانشجویان قرار دارند.»

این شورا افزود: «در مرحله‌ بعد نیز یک دوربین نصب شده که دانشجو تنها در صورت برداشتن ماسک مقابل آن، امکان ورود به دانشگاه را دارد. همچنین ضبط کارت به صورت رندوم و بی هیچ دلیلی در این دانشگاه در جریان است.»

تفتیش کیف و وسایل دانشجویان در دیگر دانشگاه‌های ایران نیز در جریان است و پیشتر جمعی از دانشجویان دانشگاه شریف در اعتراض به این رفتار حراست، مقابل کتابخانه مرکزی این دانشگاه تحصن کرده و سفره ناهار خودشان را در همان‌جا پهن کرده‌ بودند.

در روزهای اخیر گزارش‌هایی نیز از تفتیش دانشجویان در دانشگاه‌های نوشیروانی بابل، خوابگاه دختران دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه هنر، دانشگاه اصفهان و دانشگاه الزهرای مشهد منتشر شده است.