اوکراین معتقد است که حکومت مذهبی ایران دربارۀ زمان و تعداد پهپادهای رزمی‌‌ که به روسیه تحویل داده دروغ می گوید، پس از آنکه وزیر امور خارجۀ حکومت تهران، حسین امیرعبداللهیان، برغم انکارهای اولیه عاقبت اعتراف کرد که جمهوری اسلامی ایران تعداد محدودی پهپاد به روسیه داده است، اما، به ادعای او، زمان تحویل آنها پیش از اشغال اوکراین توسط ارتش روسیه بوده است.

سخنگوی وزارت امور خارجۀ اوکراین پس از اعتراف امیرعبداللهیان به جمهوری اسلامی ایران هشدار داد که نتایج همکاری آن با روسیه در جنگ علیه مردم اوکراین مهمتر از امتیازات پشتیبانی تهران از روسیه است.

در واکنش به اظهارات امیرعبداللهیان، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین دیروز شنبه پنجم نوامبر گفت که “رهبران جمهوری اسلامی عاقبت تصمیم گرفتند که به حمایت پهپادی خود از تروریسم روسیه اعتراف کنند، اما، حتی در این اعتراف هم دروغ گفتند.” رئیس جمهوری اوکراین در ادامه گفت که این کشور دست کم روزانه ده پهپاد ایرانی را ساقط می کند و این دروغ محض است که رژیم ایران شمار محدودی پهپاد در اختیار مسکو گذاشته است.

حملات روسیه در ماه گذشته حدود یک سوم مراکز تولید برق اوکراین را نابود کردند. کی‌اف معتقد است که تاکنون ٤٠٠ پهپاد ایران علیه غیرنظامیان اوکراین به کار گرفته شده است و روسیه حدود ٢٠٠٠ پهپاد رزمی به ایران سفارش داده است.

در اظهاراتی مشابه، رابرت مالی، نمایندۀ ویژه آمریکا در امور ایران، اظهارات حسین امیرعبداللهیان را کذب خواند و افزود که حکومت ایران در همین تابستان ده ها پهپاد به روسیه تحویل داد و مستشاران نظامی ایران برای کمک به ارتش روسیه در به‌کارگیری این پهپادها علیه غیرنظامیان اوکراین در کریمه و بلاروس مستقر شدند.  برای اولین بار مشاور امنیت ملی آمریکا، جیک سالیوان، و وزارت دفاع این کشور از ارسال پهپادهای رزمی ایران به روسیه برای استفاده علیه مردم اوکراین پرده برداشت. جمهوری اسلامی از همان آغاز این خبر را کذب خواند و گفت که تهران به هیچیک از طرفین درگیر در جنگ اوکراین کمک نمی‌کند.