یک هفته پس از انتخابات پارلمانی اسرائیل که بازگشت بنیامین نتانیاهو به قدرت را تضمین کرده است، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، شامگاه دوشنبه ۱۶ آبان در تماسی تلفنی با او ضمن تبریک گفت که «ما با یکدیگر تاریخ‌ساز خواهیم شد».

آقای بایدن به بنیامین نتانیاهو گفت که توافق‌های صلح بیشتری برای اسرائیل در نتیجه همکاری مشترک آمریکا و اسرائیل در پیش خواهد بود.

او در این مکالمه که به مدت هشت دقیقه به طول انجامید، بر تعهد «خلل‌ناپذیر» آمریکا به اسرائیل نیز تاکید کرد.

رسانه‌های اسرائیل در روزهای گذشته نوشته بودند که عدم تماس تلفنی آقای بایدن با بنیامین نتانیاهو پس از پیروزی او در انتخابات روز دهم آبان، این معنا را دارد که کاخ سفید تعمدا نمی‌خواهد شتابی در این زمینه از خود نشان دهد.

سایت وای.نت نوشته بود که پس از برد حزب لیکود در انتخابات اسرائیل، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، با محمود عباس، رهبر تشکیلات خودگردان فلسطینی، تماس گرفت و با او درباره وضع مناطق فلسطینی و افزایش شمار کشته‌های فلسطینی در دوره اخیر سخن گفت.

اما مقامات آمریکایی گفته بودند که مشغولیت شدید جو بایدن به دلیل سفرهای داخلی برای انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره آمریکا دلیل عدم تماس سریع خود با نتانیاهو بوده است.

جو بایدن چهار ماه پیش در اولین سفر رسمی خود به اسرائیل در مقام ریاست جمهوری، هم با یائیر لاپید، نخست‌وزیر اسرائیل دیدار کرد و هم با نتانیاهو که رهبر اپوزیسیون بود.

به نوشته وای.نت، آمریکا از ترکیب ائتلاف دولت بنیامین نتانیاهو و وزیرشدن شماری از چهره‌های به شدت راست‌گرا، مانند ایتامار بن‌گویر، رهبر جنبش «اقتدار یهودی» در این دولت نگران است.

بنیامین نتانیاهو و جو بایدن در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما، که آقای بایدن معاون رئیس جمهوری بود، از جمله بر سر گسترش شهرک‌سازی‌ها، مناسباتی پرتنش داشتند. آقای نتانیاهو بعدها نیز منتقد شدید برجام شد که حاصل کار دولت اوباما- بایدن بود.