رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی می‌گوید برخی از شرکت هواپیمایی در کشورمان تنها با «دو فروند هواپیما» فعال هستند و هواپیمای فعالی در ناوگان ندارند.

محمدرضا رضایی کوچی روز چهارشنبه، ۱۸ آبان به خبرگزاری ایلنا گفته است از «۴۰۰ فروند هواپیمای موجود در ناوگان هوایی کشور حدود ١۵٠ فروند فعال هستند و پرواز انجام می‌دهند و مابقی هواپیما به دلایل متعدد زمین‌گیر شده‌اند و نیاز به قطعات هواپیما و بازسازی دارند».

آقای کوچی همچنین درباره درخواست افزایش قیمت بلیت هواپیما گفت در این شرایط درخواست افزایش قیمت هواپیما را نمی‌پذیریم و هنوز هم اصرار دارند که تا ٣٠ درصد قیمت بلیت هواپیما افزایش پیدا کند و مجلس موافق افزایش قیمت بلیت هواپیما نیست.

افت هواپیماهای مسافربری فعال کشور به حدود ۱۵۰ فروند در شرایطی است که رئیس سازمان هواپیمایی کشوری دوم شهریور امسال گفته بود «۱۷۵هواپیمای فعال در کشور وجود دارد، اما نیاز به ۵۵۰ فروند هواپیما داریم تا تقاضای داخل را پوشش دهیم».

محمد محمدی‌بخش توضیح نداد رقمی که اشاره کرده، مربوط به مجموع هواپیماهای مسافربری و باری فعال است یا نه.

شرکت‌های هواپیمایی ایران در حالی در این وضعیت به سر می‌برند که بر اساس جدیدترین رده‌بندی شرکت‌های هواپیمایی جهان که ۲۳ تیرماه توسط «ایرلان ریتینگ» منتشر شد، قطر، امارات و ترکیه در میان کشورهای همسایه ایران جزو ده شرکت برتر جهان انتخاب شده‌اند.

این شرکت رده‌بندی ایرلاین‌های جهان، شرکت قطر ایرویز را به‌عنوان بهترین ایرلاین جهان در سال ۲۰۲۲ انتخاب کرد.