به دلیل شدت یافتن آلودگی هوا در تهران که علت آن از سوی کارشناسان استفاده از مازوت به جای گاز برای تولید برق بیان شده، روز چهارشنبه، ۲۳ آذر، اورژانس در میادین تهران مستقر شد.

با افزایش میزان آلودگی هوا، در اغلب مواقع مأموریت‌های اورژانسی مرتبط با موارد قلبی و ریوی افزایش می‌یابد.

بر همین اساس مرکز اورژانس تهران در موقعیت‌هایی از این دست اعلام می‌کند که برای رسیدگی سریع‌تر به شهروندانی که در سطح شهر در حال تردد هستند در میادین شهر آمبولانس مستقر می‌کند.

در همین زمینه خبرگزاری ایسنا روز چهارشنبه به نقل از یحیی صالح طبری، رئیس مرکز اورژانس تهران، نوشت: «در روزهای اخیر تکنیسین‌های اورژانس این مرکز، با به همراه داشتن اتوبوس آمبولانس‌ها در میادین اصلی و پرتردد شهر مستقر شدند .سه دستگاه اتوبوس آمبولانس از ناوگان مرکز اورژانس تهران در میادین اصلی شهر از جمله آزادی، میدان شهر ری و تجریش مستقر هستند.»

به گفته آقای طبری، شهروندان باید در صورت داشتن علائمی از جمله احساس تنگی نفس، دوبینی، سردرد، سرگیجه، و تهوع به عوامل اورژانس مستقر مراجعه کرده و یا با سامانه ۱۱۵ اورژانس تماس بگیرند.

همزمان رئیس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت با اشاره به هشدار سطح نارنجی اداره کل هواشناسی استان تهران مبنی بر تداوم شرایط پایداری جو و انباشت آلاینده‌ها از فردا تا روز پنج‌شنبه، ۲۴ آذرماه، و احتمال ورود به شرایط بسیار ناسالم در ایستگاه‌های سنجش گفت: «از مسئولان استان تهران تقاضا داریم تا جلسه‌ شرایط اضطرار آلودگی هوا را تشکیل داده و تصمیمات لازم برای کاهش مواجهه عموم مردم و بخصوص گروه‌های حساس را اتخاذ کنند.»

در همین حال روزنامه شرق روز چهارشنبه خبر داد که «به دلیل آلودگی شدید هوا» تمام مقاطع تحصیلی و دانشگاه‌ها در استان‌های تهران و البرز در روزهای چهارشنبه و پنج شنبه غیرحضوری شده است.

در حالی ‌که بسیاری از شهرها در ایران از نظر آلودگی هوا روزهایی بحرانی را سپری می‌کنند، کارشناسان در کشور دلیل این اتفاق را قطع گاز بسیاری از نیروگاه‌ها و افزایش سوزاندن مازوت به عنوان سوخت اعلام می‌کنند.

استفاده از سوخت آلوده مانند مازوت، درجه آلایندگی هوا را افزایش می‌دهد و اثرات فوری آن در کودکان، سالمندان و بیماران قلبی بسیار واضح‌تر است؛ بین افراد سالم نیز درجاتی از علائم تنفسی مانند برونشیت حاد را ایجاد می‌کند.

در همین حال توزیع بنزین با کیفیت مناسب چند ماهی است در ایران دچار اختلال شده است و رسانه‌های ایران خبر داده‌اند که بنزین سوپر در بسیاری از نقاط ایران در دسترس نیست.

خودروهای جدید حتی اگر استاندارد آلایندگی بالایی داشته باشند با بنزین بی‌کیفیت خوب کار نمی‌کنند و ضمن آسیب به موتور تولید آلایندگی آنها هم افزایش پیدا می‌کند.