همزمان با فرا رسیدن زمان رای‌گیری درباره ماندن یا حذف ایران از کمیسیون مقام زن در سازمان ملل در روز چهارشنبه، ۲۳ آذرماه، دیپلمات‌ها از افزایش احتمال حذف جمهوری اسلامی از بدنه زنان این سازمان خبر می‌دهند.

آن‌ طور که دیپلمات‌ها به خبرگزاری رویترز گفته‌اند، همزمان انتظار می‌رود که چندین کشور از رای‌گیری درخواستی ایالات متحده برای حذف ایران از این کمیسیون خودداری کنند.

این در حالی است که یک مقام آمریکایی که به نام وی اشاره‌ای نشده به رویترز گفته که واشینگتن «شاهد حمایت فزاینده» برای حذف ایران از این کمیسیون است.

پس از آغاز دور تازه اعتراضات پس از مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد بر سر اعمال حجاب اجباری و انتشار تصاویر، ویدئوها و گزارش‌ها از خشونت‌های فیزیکی، جنسی و کلامی نسبت به زنان معترض، آمریکا درخواست اخراج ایران از این کمیسیون را مطرح کرد.

کامالا هریس، معاون اول رئیس جمهور آمریکا روز ۱۱ آبان در بیانیه‌ای از تلاش آمریکا برای اخراج ایران از کمیسیون مقام زن سازمان ملل خبر داد و گفت که دلیل این اقدام، نقض حقوق زنان توسط حکومت جمهوری اسلامی و سرکوب وحشیانه معترضان در ایران است.

تصمیم‌گیری در این زمینه بر عهده شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد، متشکل از ۵۴ عضو است که روز چهارشنبه، ۲۳ آذر، قرار است به پیش‌نویس قطعنامه‌ای که ایالات متحده در این زمینه ارائه کرده رای ‌دهند.

در صورت موافقت اعضای این شورا با این قطعنامه، جمهوری اسلامی به طور فوری از کمیسیون مقام زن سازمان ملل برای باقیمانده دوره ۲۰۲۲-۲۰۲۶ حذف خواهد شد.

اعضای این کمیسیون، هر ساله در ماه مارس تشکیل جلسه می‌دهند و هدف آنها ترویج برابری جنسیتی و توانمندسازی زنان است.

با این حال روز دوشنبه، ۲۱ آذر، ایران، ۱۷ کشور دیگر و فلسطینی‌ها در نامه‌ای به شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد خواستار جلوگیری از حذف جمهوری اسلامی شدند.

آنها در این نامه استدلال کرده‌ بودند که حذف یک عضو از این کمیسیون، با ایجاد «سابقه‌ای ناخوشایند، در نهایت مانع از مشارکت سایر کشورهای عضو با فرهنگ‌ها، آداب و رسوم و سنت‌های مختلف در این نوع فعالیت‌های بین‌المللی» خواهد شد.

در این نامه از سایر اعضا خواسته شده علیه اقدام ایالات متحده رای دهند تا از «روند جدید اخراج کشورهای مستقل و منتخب، از نهادهای نظام بین‌الملل» جلوگیری شود.

با این حال تنها پنج نفر از امضاکنندگان این نامه در حال حاضر عضو شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل هستند و می‌توانند امروز به پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی آمریکا رای دهند.

پیشنهاد حذف جمهوری اسلامی از کمیسیون مقام زن سازمان ملل علاوه بر دولت‌ها و فعالان غربی، با استقبال گسترده ایرانیان داخل و خارج از کشور نیز مواجه شده است.

تجمع شماری از زنان وابسته به حاکمیت مقابل دفتر سازمان ملل در تهران، در مخالفت با حذف ایران از بدنه زنان این نهاد بین‌المللی
تجمع شماری از زنان وابسته به حاکمیت مقابل دفتر سازمان ملل در تهران، در مخالفت با حذف ایران از بدنه زنان این نهاد بین‌المللی

ایران از ابتدای سال جاری دوره چهار ساله عضویت در این کمیسیون را آغاز کرد و همان زمان هم اعتراض‌هایی به عضویت جمهوری اسلامی در این کمیسیون مطرح شد، اما اکنون با سرکوب شدید اعتراضات ایران، انتقادها به این عضویت بیشتر شده است.

همزمان جمهوری اسلامی علاوه بر لابی‌ کردن در خارج، در داخل نیز تلاش کرده از طریق اتهام‌‌زنی رسانه‌های وابسته به خود به غرب و فعالان مدنی و زنان و نیز از طریق شماری از اجتماعات کم‌رونق حکومتی، نسبت به این درخواست، موضع‌گیری کند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل، مستقر در ژنو، ماه گذشته رای داد تا یک کمیته حقیقت‌یاب، تحقیقات مستقلی درباره سرکوب مرگبار اعتراضات توسط جمهوری اسلامی انجام دهد.

به دنبال تصویب این قطعنامه، ایران، کشورهای غربی را به استفاده از این شورا برای هدف قرار دادن این کشور در اقدامی «هولناک و شرم‌آور» متهم کرد.

از سه ماه پیش و پس از مرگ در حین بازداشت مهسا امینی، زن ۲۲ ساله کرد ایرانی از سوی پلیس امنیت اخلاقی، ایران شاهد اعتراضات سراسری کوچک و بزرگ بی‌وقفه‌ای بوده است.

این اعتراضات که اقشار مختلف اجتماعی در آن شرکت دارند، جمهوری اسلامی را دچار چالش کرده است؛ با این حال رهبران ایران همچون گذشته، دشمنان خارجی و عوامل آنها را مسئول اعتراضات معرفی می‌کنند.