چند ماه مانده به انتخابات ریاست جمهوری ترکیه، دادگاه استانبول روز چهارشنبه، ۲۳ آذر، اکرم امام‌اوغلو، شهردار این شهر و عضو ارشد جناح مخالف رئیس جمهوری، را به ۳۱ ماه حبس و انفصال از مناصب دولتی و منع شدن از فعالیت سیاسی محکوم کرد.

به نوشته خبرگزاری آسوشیتدپرس، این حکم در حالی که ارزیابی می‌شد آقای امام‌اوغلو رقیب اصلی رجب طیب اردوغان در انتخابات باشد، ضربه بزرگی به جناح اپوزیسیون ترکیه محسوب می‌شود.

اتهام شهردار استانبول که عضو حزب سوسیال دموکرات است، توهین به اعضای شورای عالی انتخابات بود.

پس از آن‌که شورای یادشده یک انتخابات شهرداری استانبول را در بهار سه سال پیش باطل کرد، آقای امام‌اوغلو که پیروز آن انتخابات بود، در اشاره تلویحی به رجب طیب اردوغان که نتیجه انتخابات را قبول نداشت، گفته بود که لغو انتخابات کار «احمق‌ها» بود. در تکرار انتخابات باز او برنده شد.

حکم صادره ممکن است آقای امام‌اوغلو را از شهرداری استانبول نیز دور کند. او تاکید کرد که از این حکم فرجام خواهد خواست.

هزاران تن از هواداران جناح اپوزیسیون شامگاه چهارشنبه در برابر شهرداری استانبول تظاهرات کردند تا از شهردار حمایت کرده و لغو حکم صادره را طلب کنند.

در حالی که حزب عدالت و توسعه به رهبری رجب طیب اردوغان حدود ۲۵ سال قدرت را در استانبول در دست داشت، اکرم امام‌اوغلو بهار سه سال و نیم پیش به شهرداری کلان‌شهر استانبول رسید.

انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی روز ۲۸ خرداد ۱۴۰۲ برگزار می‌شود.

بر اساس برخی نظرسنجی‌ها، محبوبیت آقای اردوغان در بحبوحه تداوم بحران اقتصادی و کاهش ۸۴ درصدی از ارزش لیر ترکیه در یک سال اخیر کاهش یافته است.

جناح اپوزیسیون هنوز در مورد نامزد مشخصی برای رقابت با رجب طیب اردوغان به اجماع نرسیده اما ارزیابی شده بود که اکرم امام‌اوغلو یکی از نام‌های برتر باشد.

آقای اردوغان هفته گذشته گفت که «برای آخرین بار» رای اعتماد مردمش را درخواست می‌کند.