هشت تن از زندانیان ایرانی اهل ‌سنت در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل و گزارشگر ویژه حقوق بشر این سازمان در امور ایران، خواستار اقدام آنها درباره احکام «ظالمانه» دادگاه‌های جمهوری اسلامی علیه خود شدند.

این نامه خطاب به آنتونیو گوترش و جاوید رحمان را عیسی عیدمحمدی، فرهاد شاکری، حبیب پیرمحمدی، عبدالباسط اورسن، عبدالحکیم عظیم گرگیچ، محمدرضا شیخ احمدی، عبدالحسین مزرعه و عبدالرحمن گرگیچ که همگی در زندان وکیل‌آباد مشهد زندانی‌اند امضا کرده‌اند.

وب‌سایت هرانا متن نامه این زندانیان سیاسی عقیدتی را منتشر کرده که علاوه بر این دو، «تمامی مدافعین حقوق بشری و مسئولین رسیدگی به پرونده‌های سیاسی» در جهان را نیز مورد خطاب قرار داده‌اند.

آنها نوشته‌اند که جمهوری اسلامی آنها را با «اتهاماتی کذب از قبیل اقدام علیه امنیت ملی و یا القابی از قبیل تروریست که برای مخالفان‌شان به کار می‌برند» زندانی کرده است.

این هشت نفر نوشته‌اند: «به مدت ۶ الی ۸ سال این اتهامات را با ارائه ادله در دادگاه های نظام رد کردیم و تمامی اتهامات را دیکته شده و آنها را تحت شکنجه و تهدید خانواده توسط وزارت اطلاعات خواندیم.»

نویسندگان این نامه افزوده‌اند که «بارها با فرستادن شکواییه به دادگاه‌های عالی حقوق بشری و سازمان‌های بین‌المللی، خواستار اقدامی در جهت اثبات بیگناهی» خود شده‌اند.

آنها اتهامات علیه خود را «ساختگی» خوانده و افزوده‌اند که این اتهامات «توسط ذهن بیمار وزارت اطلاعات و فیلم‌های ساختگی توسط آنها و صداوسیمای فاسد حکومتی که حکم بازجو را دارند و افراد را مجبور به اعتراف می‌کنند» ساخته شده‌اند.

این هشت زندانی سیاسی-عقیدتی افزوده‌اند اگر سازمان‌های بین‌المللی، در پاسخ به نامه‌نگاری‌های آنها در قبال «احکام ظالمانه اعدام و ۱۵ سال»، «اقدامی قاطعنامه» انجام می‌دادند، امروز خانواده‌های دیگر در جمهوری اسلامی «پریشان» و «داغدار» نبودند.

این زندانیان سیاسی-عقیدتی زندان وکیل‌آباد مشهد از گوترش و رحمان خواسته‌اند در روند ابطال «احکام واهی و ظالمانه و احقاق حقوق ضایع‌شده» خود که توسط «این حکومت متجاوز چپاول شده، اقدامی به عمل آورند».

اهل سنت در ایران دهه‌هاست که از تبعیض رنج می‌برند و چهره‌های مذهبی شاخص آنها همچون مولوی عبدالحمید بارها نسبت به این موضوع واکنش نشان داده‌اند.

این در حالی است که محمدجواد حاج‌علی‌اکبری، رئیس هیئت اعزامی علی خامنه‌ای به سیستان و بلوچستان، به آقای عبدالحمید گفته: «خدماتی که نظام نسبت به اهل سنّت انجام داده، در تمام تاریخ کشور بی‌نظیر است.»