اوکراین می گوید روز چهارشنبه ۲۳ آذر در جریان موج جدید حملات روسیه به کی‌یف ۱۳ پهپاد ایرانی را در آسمان منطقه منهدم کرده است.

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهوری اوکراین در پیامی نوشت: «تروریست‌ها امروز صبح با ۱۳ پهپاد شاهد حملات خود را شروع کردند ولی همه آنها در آسمان منهدم شدند.»

شرکت برق سراسری اوکراین گفت در این حملات به دلیل عملکرد عالی واحدهای ضدهوایی آسیبی به تاسیسات برق‌رسانی منطقه کی‌یف وارد نشده است.

همزمان، یونیسف اعلام کرد که حدود ۷ میلیون کودک اوکراینی از دسترسی دائمی به برق، گرما و آب محروم شده‌اند.

خبرنگاران می‌گویند صبح روز چهارشنبه صدای انفجارهای متعددی در شهر کی‌یف و اطراف آن به گوش می‌رسید، اما این حملات کشته و زخمی به جا نگذاشته است.

رییس جمهوری اوکراین روز سه‌شنبه در پیامی ویدئویی به جلسه نمایندگان بیش از ۷۰ کشور و نهاد حامی اوکراین که در پاریس برگزار شد برای ترمیم شبکه آبرسانی و برق اوکراین یک کمک اضطراری یک میلیارد یورویی درخواست کرد. او از کشورهای غربی خواست برای جلوگیری از تشدید حملات روسیه تانک، توپخانه سنگین و موشک‌اندازهای دوربرد بیشتری در اختیار اوکراین قرار دهند.

دولت اوکراین در بیانیه جداگانه‌ای گفت در آخرین مورد از تبادل اسرا با روسیه ۶۴ سرباز این کشور و یک شهروند آمریکایی آزاد شده‌اند. خبرگزاری روسی تاس گزارش داد که این شهروند آمریکایی در ماه ژوئن در ناحیه دونباس و به جرم شرکت در تظاهرات ضد روسی بازداشت شده بود.

روسیه نتوانسته به اهداف اصلی خود برسد و تمامی قلمرو چهار استانی که به خاک آن کشور الحاق شده‌اند در کنترل ارتش این کشور نیست.

با این همه رييس دولت محلی دونتسک که از سوی مسکو منصوب شده روز چهارشنبه گفت روسیه باید اهداف عملیات نظامی خود را گسترش داده و ناحیه اودسا در ساحل دریای سیاه و ناحیه چرنیهیف در شمال اوکراین را نیز به خاک خود ملحق کند.

کاخ کرملین نیز گفت همزمان با تعطیلات کریسمس و سال نو میلادی آتش بس برقرار نخواهد شد و از دولت اوکراین هم طرح و یا درخواستی به این منظور دریافت نکرده است.

در رویدادی دیگر ساخارف، جایزه حقوق بشری اتحادیه اروپا روز چهارشنبه به ولودیمیر زلنسکی به نیابت از سوی مردم اوکراین اهدا شد.