مقام‌های روسیه و بلاروس اعلام کردند که ولادیمیر پوتین روز دوشنبه ۲۸ آذر به مینسک سفر خواهد کرد تا با الکساندر لوکاشنکو همتای بلاروسی خود دیدار و گفت‌وگو کند.

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری بلاروس روز جمعه ۲۵ آذر از «سفر کاری» رئیس‌جمهور روسیه به بلاروس خبر داد و لوکاشنکو نیز اعلام کرد که در این سفر درباره همکاری‌های اقتصادی و همچنین «وضعیت نظامی و سیاسی» در اطراف دو کشور گفت‌وگو خواهد شد.

کرملین نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که مذاکرات دو رهبر بر روی «مسائل کلیدی» و توسعه «مشارکت استراتژیک» بین دو کشور خواهد بود.

در حالی که ناظران سیاسی مرتباً فرض ادغام بین این دو متحد را مطرح می‌کنند، لوکاشنکو روز جمعه گفت: «حاکمیت و استقلال بلاروس تزلزل‌ناپذیر است، اما ما هرگز دشمن روسیه نخواهیم بود».

بلاروس و روسیه، که پس از فروپاشی شوروی سابق در اوایل دهه ۱۹۹۰ مستقل شدند، از سال ۱۹۹۹ اتحادی را تشکیل دادند و همچنین پس از اعتراضات سال ۲۰۲۰ نیز روابط دو کشور بسیار به هم نزدیک شد.

پوتین با کمک به بلاروس در سرکوب اعتراضات این کشور، به پشتوانه‌ای حیاتی برای آقای لوکاشنکو تبدیل شده که از سال ۱۹۹۴ تاکنون در قدرت است.

در اواسط اکتبر نیز بلاروس و روسیه از ایجاد یک نیروی نظامی مشترک خبر دادند.

بلاروس در حالی که مدعی است از سوی اوکراین در معرض تهدید نظامی قرار دارد، گفته که این نیروی نظامی مشترک صرفاً «دفاعی» است.