حدود ۱.۵ سال پس از کشف توطئه ربودن مسیح علی‌نژاد، فعال سیاسی سرشناس ساکن نیویورک، نیلوفر بهادری‌فر، یک ایرانی آمریکایی ساکن کالیفرنیا، روز پنج‌شنبه، ۲۴ آذر، در دادگاه منهتن در نیویورک پذیرفت که در این ماجرا «به طور ناخواسته» نقش داشته است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دادستانی آمریکا خانم بهادری‌فر، ۴۷ ساله، را مستقیما به توطئه ربودن خانم علی‌نژاد ربط نداده است. اتهام او پولشویی، نقض تحریم‌ها و تخلف بانکی است.

او از سوی متهمان اصلی این طرح، ظاهرا بدون آن‌که از وجود توطئه ربایش آگاهی داشته باشد، به حساب یک کارآگاه خصوصی برای رصد مسیح علی‌نژاد پول ریخته بود.

جفری لیکتمن، وکیل خانم بهادری، به نیویورک تایمز گفت که موکلش خود قربانی «رژیم سرطانی» حاکم بر ایران است.

این وکیل گفت که «سران تروریست» ایران مردم خود را سلاخی و آزادانه در جهان سفر می‌کنند تا منتقدان خود را بکشند و خانم بهادری نیز توسط یک دوست قدیمی خانوادگی برای انتقال پول از طریق سیستم پِی‌پل «گمراه شد بدون آن که بداند او را در چه طرحی درگیر کرده‌اند».

محکومیت خانم بهادری اوایل بهار ۱۴۰۲ اعلام خواهد شد.

مسیح علی‌نژاد که سه سال است تابعیت آمریکایی گرفته، در توییتر خود نوشت که اف‌بی‌آی، سرویس تحقیقات فدرال آمریکا، به او خبر داده بود که نیلوفر بهادری در دادگاه اتهام وارده را می‌پذیرد.

چهار متهم اصلی در پرونده تلاش ناکام برای ربایش مسیح علی‌نژاد، علی‌رضا فراهانی، معروف به «حاج علی»، محمود خاضعین، کیا صادقی و امید نوری هستند.

دادستانی آمریکا این چهار تن را ماموران نهادهای اطلاعاتی ایران معرفی کرده بود.

پلیس فدرال آمریکا گفته بود که این افراد از بهار ۱۳۹۹ با رصد محل زندگی خانم علی‌نژاد برای ربودن او با قایق به ونزوئلا تلاش می‌کردند.

هدف اصلی طراحان این توطئه، انتقال این کنشگر سیاسی به ایران برای تحویل او به نهادهای اطلاعاتی و امنیتی جمهوری اسلامی ایران بود.

جمهوری اسلامی ایران در ربودن مخالفان خود سابقه طولانی دارد.

در همین زمینه در روزهای گذشته اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، گفت هر فردی که در هر جای جهان به نحوی در رویدادهای اخیر ایران نقش داشته و به مردم و کشور آسیب زده‌، «مجازات» خواهد شد.

اظهارات او نگرانی از گسترش طرح‌هایی با هدف ربایش مخالفان جمهوری اسلامی ایران را تقویت کرده است. خانم علی‌نژاد یکی از فعال‌ترین کنشگران در آگاهی‌رسانی در مورد رویدادهای جاری ایران بوده و با سران جهانی نیز دیدار کرده است.