روژین یوسف‌زاده، از اولین بازداشت‌شدگان اعتراضات سراسری اخیر، به دلیل در دست داشتن پلاکاردی با اسم «مهسا امینی» به شش سال حبس محکوم شده است.

محمد جوان، وکیل انتخابی خانم یوسف‌زاده، روز چهارشنبه در مصاحبه با روزنامه «شرق» گفت که موکلش بابت اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی» به پنج سال و بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به یک سال حبس محکوم شده که از مجموع آن پنج سال، قابل اجرا است.

به گفته آقای جوان، این رای در دادگاه بدوی و بدون حضور وکیل انتخابی صادر شده است.

وکیل خانم یوسف‌زاده در ادامه از درخواست تجدیدنظر برای حکم صادرشده خبر داده و گفته است که با وجود سخت بودن پذیرش وثیقه در مرحله تجدید نظر، در تلاش است که موکلش به قید وثیقه آزاد شود.

دادسرا برای این معترض پیشتر قرار یک میلیارد تومانی صادر کرده بود، اما خانواده او در مرحله دادگاه بدوی توان تامین آن را نداشته و در حال حاضر این وثیقه توسط یکی از دوستان او قابل ارائه است.

به گزارش شرق، روژین یوسف‌زاده، اهل مهاباد، روز ۲۷ شهریور در حالی که در خیابان ولی عصر تهران پلاکاردی با اسم «مهسا امینی» در دست داشت، بازداشت شده است. این یعنی تنها یک روز پس از آغاز اعتراضات سراسری در کشور به دنبال خاک‌سپاری پیکر مهسا امینی در روز ۲۶ شهریور در سقز.

سایت حقوق بشری هرانا از بازداشت بیش از ۱۹ هزار و ۲۰۰ معترض در حدود چهار ماه گذشته در شهرهای مختلف ایران خبر داده است.