رسانه‌های فرانسوی گزارش داده‌اند که کاهش شدید سرانه مصرف شراب در فرانسه و همچنین چشم‌انداز تداوم چنین کاهشی، نگرانی‌های جدی در زمینه سرنوشت ۵۰۰ هزار شغل مرتبط با شراب در این کشور به وجود آورده است.

اداره مواد مخدر و رفتارهای اعتیادآور وابسته به دولت فرانسه به تازگی اعلام کرده که مصرف شراب در این کشور همچنان رو به کاهش است و از متوسط سالانه ۱۲۰ لیتر به ازای هر فرانسوی در سال ۱۹۶۰ به متوسط سالانه کمتر از ۴۰ لیتر به ازای هر فرانسوی در سال ۲۰۲۰ رسیده است.

روند کاهشی مصرف شراب در فرانسه طی یک دهه اخیر شتاب بیشتری گرفته، زیرا این نوشیدنی الکلی به‌ویژه در میان جوانان فرانسوی محبوبیت خود را از دست داده است.

بر اساس نظرسنجی‌ها، جوانان فرانسوی در سال‌های اخیر بیشتر به مصرف آبجو روی آورده‌اند.

افول مصرف شراب در فرانسه در حالی است که این کالا یکی از محصولات استراتژیک کشور به شمار می‌رود.

در دهه ۱۹۵۰، شراب حتی در غذاخوری‌های مدارس فرانسه نیز سرو می‌شد، اما اکنون بیشتر به نوشیدنی جشن‌ها، مهمانی‌ها یا رستوران‌ها تبدیل شده است.

در حالی که فرانسوی‌ها به ندرت به تنهایی شراب می‌نوشند، یکی از دلایل کاهش مصرف شراب در فرانسه، کوچک‌تر شدن خانواده‌ها و افزایش زندگی‌های تک‌نفره اعلام شده است.

کارشناسان معتقدند کاهش مصرف شراب در فرانسه علاوه بر تاثیر بر تولید این کالا، موجب شکاف نسلی و گسست در انتقال فرهنگ شراب از والدین به فرزندان می‌شود.

شراب تقریبا در اکثر قریب به اتفاق مناطق فرانسه تولید می‌شود، اما شراب دو منطقه بوردو و بورگونی شهرت جهانی دارد.

با صنعتی شدن تولید شراب، قیمت‌های هر بطری آن از حدود دو یورو شروع می‌شود اما قیمت شراب‌های پرمصرف در فرانسه برای هر بطری بین ۱۰ تا ۱۵ یورو است.