پس از آن که رهبر جمهوری اسلامی خواستار تجدیدنظر در برخورد با دختران و زنانی شد که آنان را «ضعیف‌الحجاب» خواند، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی نیز از برخورد ماموران حکومتی با «بدحجاب‌ها» انتقاد کرد.

آقای قالیباف در یک برنامه تلویزیونی که روز پنج‌شنبه، ۱۵ دی، پخش شد، گفت: «به چه حقی می‌گوییم وقتی خانمی بدحجاب است اجازه ندهیم به مترو سوار شود؟»

مقام‌های جمهوری اسلامی زنان و دخترانی را که تن به حجاب اجباری آن طور که حکومت می‌خواهد نمی‌دهند «بدحجاب» یا «بی‌حجاب» توصیف می‌کنند.

در حالی که جمهوری اسلامی همواره در صدد اعمال حجاب اجباری بوده، رئیس مجلس شورای اسلامی برخورد با «بدحجاب‌ها» را موجب ایجاد «دوقطبی» در کشور دانست و افزود: «هر دوقطبی‌ای که در کشور ایجاد کنیم به نفع دشمن است.»

در روزهای اخیر مقام‌های حکومتی، از جمله محمدباقر قالیباف، یکی از بلندپایه‌ترین مقام‌ها، به گونه‌ای اظهار نظر می‌کنند که گویی این دوره از اعتراضات فقط به حجاب و گشت ارشاد مربوط بوده و خواسته معترضان نیز فقط به حجاب اجباری محدود مانده است.

این در حالی است که اعتراضات سراسریِ طولانی در واکنش به جان باختن مهسا امینی، به سرعت ماهیتی ضدحکومتی به خود گرفت و خواست معترضان از مسائل مربوط به حجاب به خواست کلی‌تر تغییر حکومت گسترش یافت.

اظهارات جدید قالیباف که نسبت به مواضع پیشین مقام‌های جمهوری اسلامی درباره پوشش زنان نسبتا ملایم‌تر است، پس از آن صورت گرفته که خامنه‌ای در دیدار با گروهی از زنان حامی حکومت، خواستار تجدیدنظر در برخورد با پوشش زنان شد.

رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه حتی سعی کرد که ادبیات جمهوری اسلامی درباره زنان مخالف حجاب اجباری را نیز ملایم‌تر کند و گفت باید به جای «بدحجاب گفت ضعیف‌الحجاب. [کسی که] حجابش ضعیف است».

علی خامنه‌ای اضافه کرد که نوع پوشش این زنان «موجب نمی‌شود که ما این [افراد] را از حوزه‌ دین و انقلاب و مانند اینها خارج بکنیم و خارج بدانیم.»

این گونه مواضع و تلاش این مقامات برای جذب زنانی که حجاب اجباری را رعایت نمی‌کنند نشان می‌دهد که ظاهرا آن گونه بارها در رسانه‌های حکومتی تکرار شده است، تعداد این زنان کم نیست.

در عین حال با وجود ملایمت نسبی در اظهارات خامنه‌ای و قالیباف، هنوز بخش‌ عمده مقام‌های جمهوری اسلامی خواهان اعمال حجاب اجباری به شیوه گذشته هستند.

پیشتر احمد علم‌الهدی، نماینده علی خامنه‌ای در استان خراسان رضوی، خواستار آن شده است که رهبر جمهوری اسلامی مستقیما در مسئله حجاب اجباری «دخالت نکند».

علم‌الهدی که در یک مراسم حکومتی در مقبره امام هشتم شیعیان سخنرانی می‌کرد، گفت: «اگر رهبری دخالت کند، شگرد شیطانی دشمن دقیقاً جا می‌افتد که مسئله حجاب اجباری و حکومتی است.»

این چهره تندرو حکومتی مدعی شد که مسئله حجاب اجباری در ایران ربطی به «ارزش دموکراسی و مردم‌سالاری» ندارد و «مربوط به یک ناهنجاری اجتماعی است».

همزمان احمد وحیدی وزیر کشور جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه ۱۵ دی با تایید ارسال پیامک‌های «تذکر حجاب اجباری» به برخی شهروندان ایرانی، مدعی شد که این دسته از افراد «لباس‌های ناهنجار نامناسب می‌پوشند و یا احیانا حجاب ندارند».

آقای وحیدی در ادامه به زنان هشدار داد که قانون حجاب اجباری را رعایت کنند.

اندکی پس از آغاز دور تازه اعتراضات سراسری در ایران که در واکنش به جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد شکل گرفت، ارسال پیامک‌های مربوط به حجاب اجباری متوقف شده بود.

بخش اعظم این معترضان را زنان جوانی تشکیل می‌دهند که به اشکال و انحاء گوناگون از آتش زدن روسری تا بریدن موی خود و با تکرار شعار «زن، زندگی، آزادی» نشان داده‌اند که با حجاب اجباری مخالف‌اند و خواهان آزادی همه زنان در انتخاب نوع پوشش خود هستند.

اظهارات و موضع‌گیری‌های هفته‌های اخیر مقام‌های جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که هنوز حکومت با توجه به اعتراضات گسترده و سراسری، به سیاست واحدی درباره اعمال حجاب اجباری نرسیده است.

پس از متهم شدن گشت ارشاد در پرونده جان باختن مهسا امینی، برخی از نمایندگان مجلس انتقادهایی علیه گشت ارشاد مطرح کردند و حتی محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور از «تعطیلی» فعالیت گشت ارشاد خبر داد.

اما نیروی انتظامی از نمایندگان منتقد شکایت کرد و آقای منتظری هم پس از چند روز، بدون حجاب اجباری ظاهر شدن دختران و زنان در ملاء عام را «جرم مشهود» نامید.