روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» گزارش داد که وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) و مقامات اطلاعاتی آمریکایی به دلیل نگرانی از افشای اطلاعات امنیتی و فن‌آوری‌های آمریکاییِ به‌کار رفته در جنگنده‌های اف-۳۵، خلبانان نیروی هوایی اسرائیل را که دارای گذرنامه کشورهای خارجی هستند، از پرواز با این هواپیماهای پیشرفته منع کرده‌اند.

جروزالم پست روز جمعه ۱۶ دی به نقل از منابعی که نام‌شان فاش نشده است، افزود که نیروی هوایی ارتش اسرائیل شرط آمریکا را «پذیرفته» و آن گروه از خلبانان خود را که غیر از گذرنامه اسرائیلی، گذرنامه یک یا چند کشور خارجی دیگر را هم دارند، از کار و پرواز با جنگنده‌های اف-۳۵ «منع کرده است».

بر اساس این گزارش، آمریکا با نگرانی از نشت اطلاعات مهم و فناوری ویژه این جنگنده‌ها و امنیت مرتبط با آن، به نیروی هوایی اسرائیل قبولانده است خلبانانی که دارای گذرنامه کشورهای سوم هستند، از کار با این جنگنده‌ها منع شوند.

دولت آمریکا هنوز به این خبر واکنش نشان نداده و ارتش اسرائیل نیز فعلا در این‌باره سکوت کرده است.

اسرائیل از چند سال پیش تا کنون حدود ۳۷ جنگنده اف-۳۵ را از یک معامله ۵۰ فروندی دریافت کرده و آن‌ها را در سه اسکادران فعال کرده است. گزارش‌ها همچنین حاکی است که احتمال خرید ۲۵ جنگنده‌ دیگر از این سری هم در دستور کار دولت اسرائیل قرار دارد.

اسرائیل نخستین کشور خارجی بود که این هواپیماهای رادارگریز را با مجوز دولت وقت باراک اوباما دریافت کرد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر تازه‌بازگشته به قدرت و یائیر لاپید، نخست‌وزیر پیشین، در دو سال اخیر با ایستادن در کنار این جنگنده‌ها، به جمهوری اسلامی ایران، «هشدار» داده و گفته بودند که این هواپیماها می‌توانند به هر نقطه‌ای برسند.

اسرائیل آشکارا آموزش خلبانان خود با این جنگنده‌ها را با هدف حمله «احتمالی» به تاسیسات هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران گسترش داده است.