دولت سومالی که سال‌هاست با جنگجویان گروه مسلح اسلام‌گرای افراطی الشباب در جنگ است، اعلام کرده که گروه الشباب برای نخستین بار جهت گشایش مذاکرات با دولت ابراز آمادگی کرده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، عبدالفتاح قاسم، معاون وزیر دفاع سومالی، روز شنبه ۱۷ دی به خبرنگاران در موگادیشو، پایتخت، گفت که دولت آماده مذاکره با سومالیایی‌های عضو الشباب است اما مزدوران خارجی در این گروه حق مذاکره ندارند و باید به جایی که آمده‌اند، برگردند.

به گفته معاون وزیر دفاع سومالی، شهروندانی که عضو الشباب بوده و آماده تسلیم در برابر دولت باشند، در جامعه پذیرفته خواهند شد و ممکن است که در ارتش نیز ادغام شوند.

گروه الشباب بیانیه‌ای در واکنش به این اظهارات مقام ارشد سومالیایی منتشر نکرده است.

حسن شیخ محمود، رئیس‌جمهوری سومالی سه ماه پیش در سفری به آمریکا گفته بود که دولت او آماده گفت‌وگو با الشباب است و پیام‌هایی در این راستا ارسال کرده اما این الشباب است که حاضر به مذاکره نیست.

آقای شیخ محمود در پیام سال نو میلادی وعده داد که امسال سال ریشه‌کن کردن الشباب در این کشور باشد.

جنگجویان گروه مسلح الشباب (جنبش جوانان مجاهدین) که وابسته به شبکه القاعده محسوب می‌شود، شامل هزاران مسلمان افراطی و سومالیایی و مزدوران خارجی از کشورهایی مانند کنیا و فراتر از آن، سال‌های متمادی حملات پرتلفاتی را در نایروبی، پایتخت کنیا، انجام دادند.

این گروه همچنین در جستجوی تحمیل قوانین سخت‌گیرانه اسلامی در سومالی و بیرون راندن نیروهای خارجی فعال در شاخ آفریقا بوده است.

آمریکا، ترکیه و یک نیروی چندملیتی از کشورهای عضو اتحادیه آفریقا که الشباب را گروه تروریستی می‌دانند، به سومالی برای مبارزه با افراط‌گرایان الشباب کمک می‌کنند.