در میانه نگرانی فزاینده آمریکا و متحدانش در آسیای دور از تحرکات چین، وزیران دفاع و خارجه آمریکا و ژاپن روز چهارشنبه، ۲۱ دی، در یک نشست مشترک تاکید کردند که چین «بزرگ‌ترین چالش مشترک راهبردی» است و هر گونه حمله چین، از جمله حمله فضایی، با واکنش متحدان روبه‌رو خواهد شد و با تمامی ظرفیت نظامی به آن پاسخ داده می‌شود.

به گزارش شبکه سی‌ان‌ان و روزنامه گاردین، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، دراین دیدار در واشینگتن، گفت همگرایی قابل توجهی در راهبردهای آمریکا و ژاپن در قبال خطرات ناشی از چین وجود دارد.

ژنرال لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا، نیز در کنار همتای ژاپنی خود، یاسوکازو هامادا، گفت کشورش کمک به ژاپن برای تقویت توان دفاعی خود را افزایش خواهد داد و در دفاع از ژاپن با تمامی گزینه‌ها، از جمله هسته‌ای، مصمم است.

همچنین یوشیماسا هایاشی، وزیر خارجه ژاپن اظهار داشت که در دوره جدید رقابت راهبردی ناشی از چین، توکیو و واشینگتن متحد و دارای چشم‌اندازی مشترک هستند.

بر اساس بیانیه مشترک وزیران خارجه و دفاع آمریکا و ژاپن، دو کشور موافقت کردند که یک واحد دریایی در جزیره جنوبی اوکیناوا برپا شود تا در هر وضعیت احتمالی اضطراری در اطراف جزایر جنوب غربی ژاپن که در نزدیکی تایوان هستند، مورد استفاده قرار گیرد.

ژاپن به طور عادی میزبان ۱۸ هزار تفنگدار دریایی آمریکا است که قوی‌ترین حضور دریایی آمریکایی در خارج از کشور خود محسوب می‌شود. این استقرار تا نزدیکی دریای چین شرقی، حدود صد کیلومتری از تایوان، امتداد دارد.

تحرکات نظامی چین در تمامی یک سال گذشته در اطراف جزیره تایوان، که آن را بخشی از خاک خود می‌داند، با نگرانی و محکومیت آمریکا، ژاپن، کره جنوبی و برخی کشورهای متحد دیگر این محور روبه‌رو بوده است.

هشدار فزاینده در مورد تحرکات نظامی چین در اطراف تایوان، با آزمایش‌های پیاپی موشکی کره شمالی نیز همزمان بوده است.

عملیات نظامی چین و کره شمالی، ژاپن را که از پس از شکست در جنگ جهانی دوم سیاست نظامی کاملا دفاعی داشته است، به تغییر موضع وادار کرده و ماه گذشته بزرگ‌ترین افزایش توان نظامی خود را دست‌کم تا چهار سال دیگر تصویب کرد.

آمریکا از این امر استقبال کرده و آن را تقویت‌کننده اتحاد دو کشور نیز دانسته است.

نشست چهارجانبه وزیران خارجه و دفاع آمریکا یک روز پیش از دیدار فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، انجام شد.

ژاپن این هفته نیز در جریان سفر نخست وزیر این کشور به لندن و دیدار با همتای بریتانیایی‌اش، پیمان نظامی تازه‌ای امضا کرد که به دو کشور امکان می‌دهد در خاک کشور مقابل نیرو مستقر کنند.

ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا، این پیمان را نشان تعهد کشورش به تثبیت شرایط در اقیانوس‌های هند و آرام نامید.