نیروی دریایی جمهوری اسلامی «برنامه‌ریزی کرده» است که برای نخستین بار وارد آب‌های اقیانوس آرام شده و کشتی‌های جنگی خود را در کانال پاناما مستقر کند.

دریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه، ۲۱ دی‌ماه، با اعلام این خبر وعده داد که کشتی‌های ایرانی در ادامه برنامه‌ریزی برای حضور در سراسر جهان، تا اواخر سال در تنگه پاناما حضور داشته باشند.

خبرگزاری فارس به نقل از این مقام نظامی افزود که نیروی دریایی ایران در سال‌های گذشته در تمامی تنگه‌های راهبردی دنیا، غیر از دو تنگه، حضور داشته و ورود به تنگه پاناما را برای تا پایان امسال برنامه‌ریزی کرده است.

فرمانده نیروی دریایی استفاده از ظرفیت‌های دریا را ابزار رسیدن به «تمدن نوین ایرانی اسلامی» توصیف کرد و گفت: «هم‌رزمان من در حال نزدیک شدن به سواحل قاره آمریکا هستند… البته در این مسیر استرالیا و فرانسوی‌ها تهدیداتی را برای ما ایجاد کردند…».

به گفته او، «استراتژی دریایی در جهت پیشبرد همه منافع ملی است».

به نظر می‌رسد که اشاره فرمانده نیروی دریایی به پایان سال جاری، ۱۴۰۱، باشد که در این صورت، این تحرک دریایی در فاصله زمانی نسبتا نزدیکی رخ خواهد داد.

تنگه پاناما آبراه مشهور و مهم ۸۲ کیلومتری، شاهکار طرح‌های مهندسی در حدود ۱۱۰ سال پیش، اقیانوس آرام را به اقیانوس اطلس مرتبط می‌کند و یک مسیر تجاری مهم است و از دید راهبردی، حیاط خلوت آمریکا تلقی می‌شود.