صدها شخصیت دانشگاهی، فرهنگی، ادبی، رسانه‌ای و هنری از چندین کشور، جمهوری اسلامی ایران را به توقف فوری اجرای احکام اعدام فراخواندند و همزمان بر اهمیت اقدام سریع و موثر نهادهای جهانی در این زمینه تاکید کردند

در متن مشترکی که بیش از ۷۰۰ چهره جهانی امضاکننده آن هستند و روز پنج‌شنبه، ۲۲ دی، منتشر شد، تصریح شده که «در قاموس بشریت، جان انسان باارزش‌ترین دارایی اوست؛ به همین دلیل، هر اندیشه و آیینی با نهیب منع از کشتن انسان آغاز می‌شود».

این گروه کثیر، شامل نویسندگان پرآوازه غرب، اعضا و روسای انجمن جهانی قلم، «پن»، در شماری از کشورهای غربی، و همچنین هنرمندان ایرانی ساکن خارج، «سرکوب و کشتار وحشیانه مرم بیگناه ایران در ماه‌های گذشته»، به‌ویژه «جنایات بی حد و حصر روا داشته شده بر مردم ستمدیده کردستان و سیستان و بلوچستان» را محکوم کردند.

علاوه بر پل استر و چارلز برنستین نویسندگان و هنرمندانی مانند میله رود مدیر اجرایی انجمن قلم دانمارک، مارگارت اوکن، نماینده پارلمان اروپا، ناصر تقوایی، کارگردان سینما، محمدعلی طالبی، کارگردان سینما، حمید دباشی، استاد دانشگاه، شهرنوش پارسی پور، نویسنده، فرامرز اصلانی، خواننده و آهنگساز، بابک امینی، موسیقی‌دان، پرتو نوری علا، شاعر، عبدالرضا کاهانی، کارگردان سینما، فرزان سجودی، زبان‌شناس و استاد دانشگاه، گردآفرید، پژوهشگر و نقال، شهره صولتی خواننده و منصوره بهکیش، فعال مدنی، از جمله امضاکنندگان این بیانیه هستند.

امضاکنندگان این متن خطاب به سایر مشاهیر دانشگاهی، رسانه‌ای و فرهنگی و همچنین نهادهای بین‌المللی حقوق بشری نوشتند: «خیز بلند جمهوری اسلامی برای دریغ کردن حق زندگی از مخالفان، تنها در صورتی تداوم خواهد یافت که هراسی از تحمیل هزینه جدی احساس نکند.»

این شخصیت‌ها ادامه «قتل‌های حکومتی» را به معنای «کم‌کوشی، مماشات و انفعال نهادهای بین‌المللی» دانسته و از آنها خواستند تا وظیفه ابتدایی خود را بر مبنای منشور جهانی حقوق بشر، که محافظت از حیات و حقوق اولیه انسان‌ها است، هر چه سریع‌تر و به صورتی که حکومت ایران را پاسخگو کند، انجام دهند.

امضاکنندگان متن به اسامی ۴۱ تن از معترضان بازداشت شده ایرانی در دوره اخیر که احکام اعدام گرفته‌اند، اشاره کرده و برخی جزییات بازداشت، اتهامات و نحوه محاکمات «ناعادلانه» و «شتابزده» و شکنجه‌های روا داشته علیه آنان را شرح داده‌اند.

سازمان حقوق بشر ایران، مستقر در نروژ، در آغاز این هفته اعلام کرد که آمار «حداقلی» به دست آمده حاکی است که دست‌کم ۱۰۹ تن از هزاران بازداشتی دوره اعتراضات اخیر احکام اعدام گرفته‌اند.

جمهوری اسلامی ایران ماه گذشته محسن شکاری را در تهران و سپس مجیدرضا رهنورد را در مشهد اعدام کرد. پس از یک وقفه کوتاه، روز شنبه این هفته محمدمهدی کرمی و محمد حسینی در زندان کرج به دار آویخته شدند.

اعدام‌های روز ۱۷ دی با موجی از اعتراض دولت‌های غربی روبه‌رو شد و سفیران و کارداران جمهوری اسلامی در اکثر کشورهای اروپای غربی به وزارت خارجه این کشورها احضار شدند. رهبران پرقدرتی مانند اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، این هفته جمهوری اسلامی ایران را به شدیدترین نحو محکوم کردند.

صدها ایرانی با هراس از خطر اعدام در مورد محمد بروغنی و محمد قبادلو که به رویه پیش از اعدام ابتدا به انفرادی منتقل می‌شوند یک‌شنبه شب این هفته تا بامداد به برابر زندان رجایی‌شهر کرج رفتند و شعار داده و اعتراض کردند.

حکم اعدام محمد بروغنی فعلا متوقف شده اما خطر اعدام کماکان محمد قبادلو و ده‌ها تن دیگر از معترضان را تهدید می‌کند.