مولوی عبدالحمید، روحانی پرنفوذ اهل سنت در استان سیستان‌وبلوچستان، روز چهارشنبه ۲۱ دی در جمع سران برخی طوایف این استان گفت: «خواسته‌های اصلی ما در درجه اول خواسته‌های ملی و مطالبات همه ملت ایران هستند».

در حالی که مقام‌های جمهوری اسلامی برای توجیه سرکوب اعتراضات، معترضان در استان‌های سیستان و بلوچستان و کردستان را به «جدایی‌طلبی» متهم می‌کنند، امام جمعه اهل سنت زاهدان افزود: «ایران متعلق به همه ایرانیان است و ما نیز در همین کشور زندگی می‌کنیم و عضوی از پیکره ملت ایران هستیم».

او که در مسجد جامع مکی زاهدان سخنرانی می‌کرد، اظهار داشت: «اگر کشور آباد باشد ما هم بهره‌مند می‌شویم و اگر مشکلاتی داشته باشد همۀ ما رنج می‌بریم. لذا ما باید در فکر ملت باشیم و ملت هم در فکر ما باشد».

استان سیستان و بلوچستان از روز هشتم مهر که اعتراضات زاهدان به خاک و خون کشیده شد، همواره صحنه تظاهرات و اعتراض‌های مردمی بویژه پس از نمازجمعه اهل سنت این شهر بوده است.

در جریان کشتار این روز، دستکم یکصد نفر بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی و انتظامی جان خود را از دست دادند.

مولوی عبدالحمید در اظهارات روز چهارشنبه خود بار دیگر در مورد سرکوب معترضان به مقام‌های جمهوری اسلامی هشدار داد و گفت: «همواره به مسئولان تاکید می‌کنیم که به‌جای سرکوب معترضان، با آن‌ها بنشینید و حرف‌هایشان را بشنوید».

او با این حال گفت: «ما در مسائل اخیر زاهدان تیم مذاکره‌کننده‌ای نداشتیم، فقط چند نفر از دوستان برای گرفتن وکیل به تهران رفتند که متاسفانه سه نفر از وکلای تهرانی، وقتی وارد فرودگاه تهران شدند، بازداشت شده و چندین روز در زندان بودند».

امام جمعه اهل سنت زاهدان افزود: «بنده موافق نیستم که برای آزادی زندانی‌های خودمان پیش کسی التماس کنیم، بلکه باید بگوییم که این افراد را چرا زندان کرده‌اید؟»

او ادامه داد: «برای اعدامی‌ها نیز معتقدم نباید التماس کنیم که بخشیده شوند، بلکه بگوییم وقتی انسانی را نکشته است چرا اعدام شود. حق کسی که سنگی پرتاب کرده و مرتکب اشتباهی شده این نیست که اعدام بشود».

عبدالحمید اسماعیل‌زهی، معروف به مولوی عبدالحمید، هر هفته در نمازجمعه زاهدان انتقادهایی را علیه حکومت ابراز و از مردم معترض حمایت کرده است.

وبسایت حال‌وش که اخبار استان سیستان و بلوچستان را پوشش می‌دهد، روز ۱۵ دی خبر داده بود که مولوی عبدالحمید برای پایان دادن به اعتراضات و خطبه‌های انتقادی خود در نمازجمعه‌ها به شدت از سوی دستگاه‌های امنیتی تحت فشار قرار گرفته است.

همچنین محمدجواد لاریجانی، نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی، از مواضع امام جمعه اهل سنت زاهدان به تندی انتقاد کرده و خواهان برخورد با او شده است.

مولوی عبدالحمید در تازه‌ترین اظهارات خود در واکنش به این حملات گفت: «تا زمانی که یک ملت زندان نرود و کشته نشود به حقش نمی‌رسد. ملت‌ها برای رسیدن به حقوق‌شان مشکلات را تحمل می‌کنند».