اطلاعات یک پژوهش نشان می‌دهد که جمهوری اسلامی برای فروش نفت ایران به چین، هفته‌ای ۸۴ میلیون دلار معادل سه هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان ضرر می‌کند.

بر اساس تحقیقی که پایگاه «داده‌های باز ایران» منتشر کرده، جمهوری اسلامی برای حفظ سهم در بازار چین، تخفیف‌ها را به ۱۱ دلار در هر بشکه نفت افزایش داده است و معمولاً یک دلار هم در هر بشکه به‌عنوان کارمزد به واسطه‌ها و نمایندگان پرداخت می‌شود.

به‌این‌ترتیب جمهوری اسلامی هفته‌ای ۷ میلیون دلار به واسطه‌های مرتبط با حکومت و ۷۷ میلیون دلار به متحدان خود می‌پردازد تا بتواند در بازار چین باقی بماند و نفت ایران را به این کشور بفرستد.

پیشتر جمهوری اسلامی، نفت ایران را از طریق واسطه با ۳ تا ۴ دلار تخفیف در هر بشکه می‌فروخت؛ اما پس از حمله روسیه به اوکراین و عرضه نفت روسیه به اروپا توسط این اتحادیه تحریم شده و در چندماهه گذشته روسیه نفت خام خود را با تخفیف از طریق بنادر شرقی خود به چین می‌فروشد. به همین دلیل جمهوری اسلامی مجبور شده تخفیف‌ها را افزایش دهد تا در بازار چین باقی بماند.

این در حالی است که رژیم اسلامی تخفیف‌ها و کارمزدهای دیگری را هم برای تولیدات دیگر – مانند محصولات پتروشیمی و پالایشی ارائه می‌کند.

به‌این‌ترتیب حزب کمونیست چین بیشترین سود را از تحریم‌های آمریکا و بحران اوکراین برده و مایل است وضعیت به همین صورت باقی بماند… (اپک‌تایمز)