مراسم خاکسپاری محمد مرادی، معترضی که برای جلب توجه جهانی به وقایع ایران و اعتراضات مردمی خودکشی کرد، در فرانسه برگزار شد.

بر اساس گزارش‌ها، این مراسم روز پنج‌شنبه، ۲۲ دی‌ماه، با حضور زارا جم، همسر آقای مرادی، و شماری از ساکنان شهر لیون برپا شد.

محمد مرادی، ۳۸ ساله و دانش‌آموخته تاریخ، روز پنجم دی پس از انتشار ویدئویی با هدف «جلب توجه افکار عمومی کشورهای غربی به سرکوب خشونت‌بار اعتراضات در ایران» با انداختن خود با رودخانه رون در فرانسه به زندگی خود پایان داد.

تحقیقات دادستانی درباره «خودکشی» ایرانی ساکن لیون برای «جلب توجه به اعتراضات ایران»

آقای مرادی از سال ۲۰۱۹، به همراه همسرش در شهر لیون در جنوب شرقی فرانسه ساکن بود و در ماه‌های اخیر در تجمعات ایرانیان مقیم این شهر در حمایت از اعتراض‌های سراسری در ایران فعالانه شرکت داشت.

او در پیام ویدئویی که پیش از مرگ خود ضبط کرده بود می‌گفت: «وقتی شما این ویدئو را می‌بینید من در رودخانه غرق شده‌ام. این یک خودکشی به خاطر مشکلات شخصی نیست. هدف من از این خودکشی، کشاندن توجه اروپاییان، کشورهای اروپایی و مردم غربی به مسئله ایران است.»

اقدام آقای مرادی بازتاب گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی داشت. صدها ایرانی نیز به‌ویژه در شهر لیون در روزهای بعد به یاد او تظاهرات کردند.