برای نخستین بار از زمان شیوع گسترده زیرسویه‌های جدید ویروس کرونا در آذر ماه امسال، در چین و در پی لغو ناگهانی سیاست «کووید صفر»، این کشور تأیید کرد که ۶۰ هزار نفر از مردم آن در پنج هفته جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش سی‌ان‌ان و رویترز، ژیائو یاهویی، رئیس بخش امور پزشکی در کمیته ملی بهداشت چین، روز شنبه ۲۴ دی گفت که شمار تلفات ناشی از ابتلا به کرونا از روز ۱۷ آذر تا روز ۲۲ دی ۵۹ هزار و ۹۳۸ نفر بوده است.

این در حالی است که بر اساس ملاک‌های پیشین چین که تنها مرگ‌های ناشی از نارسایی تنفسی را قربانیان کووید اعلام می‌کرد، در پنج هفته یادشده تنها ۳۷ مرگ رسمی زیر چنین عنوانی ثبت شده بود.

این مقام ارشد چین همچنین تأیید کرد که روز دوم دی‌ماه بیش از دو میلیون و ۸۶۰ هزار نفر و روز ۱۵ دی‌ماه یک میلیون و ۶۳۰ هزار نفر با تب به بیمارستان‌ها مراجعه کردند. روز ۲۲ دی شمار افراد بستری هنوز بیش از یک میلیون و ۲۷۰ هزار نفر بود و همان روز ۴۷۶ هزار نفر افراد بدحال دیگر نیز به مراکز درمانی مراجعه کردند.

سازمان جهانی بهداشت از یک ماه پیش چین را برای ارائه اطلاعات و داده‌های شفاف زیر فشار گذاشته و تأکید کرده که ارقام بسیار پایینی که این کشور در مورد تلفات و مبتلایان اعلام می‌کند، با شرایط واقعی منطبق نیست.

با وجود آمار بالای جدیدی که چین از آن خبر داد، یان‌ژونگ هوانگ، کارشناس ارشد شورای روابط خارجی در سازمان جهانی بهداشت، روز شنبه گفت که تردیدها در مورد داده‌های چین به قوت خود باقی است.

تحقیقات انجام‌شده در دانشگاه پکن که نتایج آن شنبه منتشر شد، تخمین زده که حدود ۹۰۰ میلیون نفر از جمعیت یک میلیارد و چهارصد میلیون نفری این کشور به‌تازگی به سویه‌های جدید مبتلا شده‌اند.

مناسبت سال نو چینی نگرانی نسبت به افزایش مبتلایان در نقاط روستایی و دوردست در هفته‌های پیش رو را افزایش داده است.

در این میان و در ایران، بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت و درمان، روز ۲۴ دی بروز یک موج جدید ابتلا در ایران را در هفته‌های آینده مطرح کرد.

اما طلعت مختاری آزاد، استاد ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران، روز یکشنبه به خبرگزاری ایسنا گفت زیرسویه‌های جدید از آذرماه وارد کشور شده، «موج هشتم کرونا آغاز شده» و با افزایش موارد ابتلا روبه‌رو هستیم.

دکتر مختاری آزاد افزود که شمار بستری‌ها و فوتی‌ها در مقایسه با موج‌های قبلی زیاد نیست، ولی باید دید که روند این موج در یکی دو هفته آینده به چه صورت خواهد بود.