سفير جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل روز پنجشنبه ۱۳ بهمن با انتشار نامه‌ای، اسرائیل را مسئول حمله پهپادی روز یکشنبه به «مجتمع کارگاهی وزارت دفاع» در شهر اصفهان معرفی کرد و هشدار داد که تهران «اقدام تلافی‌جویانه را حق مسلم و مشروع خود می‌داند».

در بخشی از این بیانیه که با امضای امیر سعید ایروانی، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل، منتشر شده آمده است: «تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که رژیم اسرائیل مسئول این اقدام تجاوزکارانه بوده است». این نامه شواهدی در اثبات سوءظن جمهوری اسلامی ارائه نمی‌دهد.

مقامات اسرائیلی تاکنون در مورد این حمله اظهارنظر نکرده‌اند ولی این کشور از زمان تعلیق برجام حملات متعددی به تاسیسات هسته‌ای و نظامی ایران انجام داده که به گفته کارشناسان بخشی از «جنگ در سایه» بین اسرائیل و جمهوری اسلامی است.

هنوز جزئیات چندانی از حمله پهپادی صبح روز یکشنبه به تاسیسات وزارت دفاع در اصفهان منتشر نشده است. یک سخنگوی وزارت دفاع ایران گفت به سوی این تاسیسات که آن را «مجتمع کارگاهی وزارت دفاع» معرفی کرد، سه پهپاد شلیک شده است و دو فروند از این پهپادها در آسمان رهگیری و منهدم شدند.

او افزود که یک پهپاد از چتر پدافند عبور و به ساختمان مزبور اصابت کرده که باعث بروز «خسارات محدودی» در سقف ساختمان شده ولی در این حادثه کسی آسیب ندیده است.

خبرگزاری دولتی ایرنا گزارش داد که این پهپادها از مدل «کوادکوپتر» و حامل بمب‌های کوچک بوده‌اند. این نوع پهپادها به‌دلیل داشتن چهار پره چرخان «کوادکوپتر» نامیده می‌شوند و معمولا کوتاه برد هستند و توسط یک دستگاه کنترل از راه دور هدایت می‌شوند.

در تصاویری که صداوسیمای جمهوری اسلامی از باقیمانده لاشه پهپادها منتشر کرد می‌توان دید که از نوع پهپادهای «کوادکوپتر» تجاری هستند که به راحتی می‌توان آن‌ها را خریداری کرد.

هنوز مشخص نیست که در این تاسیسات چه تجهیزات دفاعی تولید می‌شود. سفیر جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل از آن با عنوان «مجتمع کارگاهی وزارت دفاع» نام برد.

به فاصله کوتاهی پس از وقوع این حمله، روزنامه وال استریت جورنال به نقل از مقام‌های آمریکایی بدون ذکر نام آن‌ها گزارش داد که این حمله کار اسرائیل بوده است. روزنامه اسرائیلی «جروزالم پست» نیز نوشت که برخلاف ادعای جمهوری اسلامی این حمله پهپادی موفقیت‌آمیز بوده است.

وزارت اطلاعات جمهوری اسلامی در تیرماه گذشته ادعا کرد که یک توطئه برای حمله به تاسیسات حساس در اطراف اصفهان را خنثی کرده است.

در اواخر مهرماه نیز سیمای جمهوری اسلامی بخشی از «اعتراف» افرادی را پخش کرد که ادعا می‌کردند اعضای کومله، یک گروه کرد مستقر در کردستان عراق هستند و پس از آموزش توسط موساد قصد داشتند به تاسیسات هوافضا در اصفهان حمله کنند.

امیر سعید ایروانی در نامه خود خطاب به دبیرکل و شورای امنیت سازمان ملل هشدار می‌دهد که جمهوری اسلامی ایران ممکن است این حمله را تلافی کند. «جمهوری اسلامی ایران حق مسلم و مشروع برای دفاع از امنیت ملی کشور و پاسخ به هرگونه تهدید و اقدام غیرقانونی رژیم اسرائیل را در هر زمان و مکانی که ضروری باشد محفوظ می‌داند».

آقای ایروانی در بخش دیگری از نامه خود به اظهارات میخائیلو پودولیاک، یکی از مشاوران ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، نیز اعتراض کرده که پس از حمله پهپادی به تاسیسات اصفهان در توئیتی نوشته بود: «شبی انفجاری در ایران…. اوکراین به شما هشدار داده بود».

دولت اسرائیل در موارد بسیار نادری مسئولیت حملات موساد و یا واحدهای عملیاتی مخفی ارتش را می‌پذیرد. با این همه دشمنی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر جدید اسرائیل، با جمهوری اسلامی کاملا آشکار است. او از مخالفان سرسخت توافق هسته‌ای سال ۹۴ بین ایران و قدرت‌های جهانی بود و بارها تاکید کرده است که جمهوری اسلامی بزرگترین تهدید برای اسرائیل است.