رسانه‌های ایران روز دوشنبه از آزادی سه ورزشکار شیرازی از زندان در پی اعلام موافقت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با «عفو» معترضان «واجد شرایط» خبر دادند.

گزارش‌ها حاکی است اشراق نجف‌آبادی، ورزشکار شیرازی که در جریان اعتراضات سراسری اخیر بازداشت شده‌بود، عصر شنبه آزاد شد.

عرفان نجف‌آبادی، برادر این ورزشکار به «شبکه شرق» گفته که اتهام برادرش «اجتماع و تبانی علیه امنیت داخلی و خارجی کشور» عنوان شده است.

همچنین گفته می‌شود حسام موسوی و امیرارسلان مهدوی نیز که پیش از این بازداشت شده‌بودند، مشمول «عفو» و روز دوشنبه آزاد شدند.

قوه قضائیه جمهوری اسلامی روز ۱۶ بهمن از موافقت علی خامنه‌ای با شروط مربوط به «عفو و تخفیف مجازات» در پرونده «ده‌ها هزار نفر» از بازداشت‌شدگان و یا افرادی که در ارتباط با اعتراضات اخیر تحت تعقیب قرار گرفته‌اند، خبر داد.

بنا بر اعلام مرکز رسانه این نهاد، معترضانی که با اتهام‌هایی چون «ارتکاب جاسوسی به نفع اجانب، ارتباط مستقیم با عوامل سرویس‌های اطلاعاتی خارجی، ارتکاب قتل و جرح عمدی، ارتکاب تخریب و احراق تأسیسات دولتی و نظامی و عمومی» روبه‌رو هستند و «شاکی یا مدعی خصوصی» دارند، مشمول عفو نخواهند شد.

اشراق نجف‌آبادی، دنا شیبانی، محمد خیوه، حسام موسوی و امیرارسلان مهدوی از ورزشکاران شیرازی بودند که در جریان اعتراضات متأثر از جان باختن مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، دستگیر و به زندان منتقل شدند.

بازداشت این ورزشکاران پس از حمله مسلحانه شاهچراغ در چهارم آبان انجام شد با این ادعای سنگین نهادهای امنیتی و قضایی که قرار بوده «بمب‌گذاری کنند» اما بعدتر اتهام‌شان به «اجتماع و تبانی» تغییر یافت.

پیش از این، دنا شیبانی و محمد خیوه روز ۳۰ آذرماه به قید وثیقه آزاد شده‌بودند.