ابراهیم رئیسی در دیدار با نیکلا روش سفیر فرانسه در تهران، مدعی «غلبه افراط‌گرایی» و «حمایت از اسلام‌ستیزی» در فرانسه شد.

رئیسی روز سه‌شنبه ۱۸ بهمن پس از آن که استوارنامه آقای روش را دریافت کرد، این ادعا را مطرح کرد.

در گزارشی که در رسانه‌های جمهوری اسلامی از این دیدار منتشر شده، توضیحی در این باره نیامده، اما پیشتر مقام‌های جمهوری اسلامی بارها به نشریه شارلی ابدو برای انتشار کاریکاتورهای محمد پیامبر اسلام حمله کرده‌اند.

شارلی ابدو همچنین در هفته‌های اخیر کاریکاتورهایی از علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی به دلیل سرکوب اعتراضات سراسری در ایران منتشر کرد که خشم مقام‌های تهران را برانگیخت.

رئیس جمهوری اسلامی همچنین به سفیر فرانسه گفت که «محاسبات غلط» کشورهای اروپایی درباره «محیط داخلی ایران» به دلیل «وابستگی به منابع اطلاعاتی معاند» است.

رئیسی در این زمینه نیز توضیحی نداد، اما پیشتر جمهوری اسلامی از فرانسه به دلیل حضور اعضای سازمان مجاهدین خلق در این کشور انتقاد کرده است.

این اظهارات رئیسی در حالی است که جمهوری اسلامی، عوامل به راه افتادن اعتراضات سراسری اخیر در ایران را نیز به خارج از مرزهای ایران مربوط دانسته و کشورهای غربی را در این زمینه متهم کرده است.

همچنین جمهوری اسلامی چندین اتباع خارجی از جمله شهروندان فرانسه را به اتهام شرکت در این اعتراضات بازداشت کرده است.

کاترین کولونا وزیر خارجه فرانسه پیشتر از جمهوری اسلامی خواسته «هفت گروگان» فرانسوی زندانی در ایران را آزاد کند.

فرانسه همچنین در چارچوب اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه مقام‌ها و نهادهای جمهوری اسلامی به دلیل سرکوب اعتراضات ایران وضع کرده است.